Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

Birsta City blir Livat i global satsning för att förvandla köpcentrum till mötesplatser

Publicerad: 1 april 2022, 07:41

De röda skyltarna vid ingångarna till Birsta City i Sundsvall kommer snart att bytas ut mot mot gula med texten Livat. Namnbytet är en anpassning till ägaren Ingka Centres globala satsning.

Ämnen i artikeln:

IkeaGalleria

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


– Vi har påbörjat en global satsning som innebär att våra köpcentrum förvandlas och förädlas till mötesplatser. Därför har det tagits fram ett globalt varumärke för att tydliggöra denna förändring, säger Anna-Lena Wessén, centrumchef på Birsta City till Tidningen Ångermanland.

Konceptet Livat finns sedan tidigare i Kina. I februari var det premiär för konceptet i London. Varuhuset i Hammersmith, London, var det första Livatkonceptet i världen som öppnade i ett cityläge. Ett andra projekt är under utveckling i centrala San Francisco i USA. 

Birsta City hette fram till år 2007 Ikanohuset. Det nya namnbytet till Livat kan bli utmanande eftersom Birsta City etablerat som ett starkt varumärke, säger Anna-Lena Wessén.

– Samtidigt har vi en genomarbetad plan för hur det ska gå till som vi tror på. 

Förutom namnbytet är planen att utveckla köpcentrumet till att bli mer av en mötesplats.
I Livat Hammersmith försågs köpcentrumet med extra ytor för avkoppling och umgänge i samband med ombyggnationen. 

Om detta är planen för Birsta City är oklart då Anna-Lena Wessén ännu inte vill avslöja några detaljer. Det är även oklart när namnbytet kommer att ske.

– Implementeringen ska ske stegvis och det kommer vi att berätta mer om längre fram.

Market har kontaktat Inga Group för att höra om det finns planer på att skifta namn på övriga Ingka-ägda svenska köpcentrum.




Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev