Affärsutveckling
Arkivet valde att gå sin egen väg inför onlinesatsningen: ”Försökt skapa något nytt”
Publicerad: 26 april 2023, 11:18
Arkivets vd Martin Hallander, grundaren Carolin Hamrin och e-handelsansvarig Kristabel Eriksson.
Foto: Pressbild
Arkivet lanserar e-handel. Lösningen har second hand-aktören skapat på egen hand. ”Vi hoppas att det här sättet att sälja second hand på nätet ska upplevas spännande”, säger vd Martin Hallander.
Arkivet, som har fyra butiker - tre i Stockholm och en i Göteborg, har haft en snabb tillväxt de senaste åren.
Nu tar second hand-aktören nästa steg i sin utveckling genom att lansera e-handel.
– Vi har försökt att skapa något nytt och dra nytta av det som är spännande med second hand, att varje plagg är unikt och att sortimentet ändras ofta. I stället för en klassisk e-handel där plagg delas in i kategorier kommer kunden att mötas av ett kronologiskt kurerat flöde av produkter där vi släpper plagg två gånger om dagen på fasta tider, säger Martin Hallander i en kommentar.
Lösningen har tagits fram internt.
– Precis som i butikerna måste vi ge en upplevelse utöver det vanliga, och med en egen plattform som passar vår affärsmodell kan vi göra det. Vi kommer att bygga på succesivt med fler funktionaliteter och i förlängningen ser vi att varje användare kommer att ha ett unikt kurerat flöde av produkter som just den personen är intresserad av, säger e-handelsansvarig Kristabel Eriksson.
Det är kunderna som skapar innehållet. Det är de som lämnar in de kläder och accessoarer som ska säljas. Säljaren får sedan kommission vid försäljning.
– Arkivet Online är nästa steg för att ytterligare stärka relationen med våra befintliga kunder och nå ut till ännu fler som vill sälja och handla second hand. Där kan även våra omkring 30 000 inlämningskunder enkelt följa sin försäljning och få utbetalningar gjorda, säger grundaren Carolin Hamrin.
LÄS OCKSÅ: Caroline Hamrin säljer begagnade kläder – med guldkant: ”Second hand är en statusmarkering”
Onlinesatsingen sköts av Arkivet Studio, som öppnat vägg i vägg med butiken på Sergelgatan i Stockholm.
Där kan också e-handelskunderna hämta sina varor, ett sätt för Arkivet att behålla den nära kundkontakten vilken de ser som sitt signum.
– Arkivet har ett starkt varumärke och har bidragit till att normalisera synen på second hand och hanterar redan imponerande volymer. Arkivet Online kommer bidra till att ytterligare stärka vårt varumärke och bidra till att fler personer hittar till oss och börjar sälja och handla mode hos oss, säger Martin Hallander.