Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Affärsutveckling

25 får gå när Nelly bäddar för lönsam tillväxt: ”Nu fokuserar vi på Norden”

Publicerad: 3 februari 2020, 10:37

Nelly inleder nu en rad förändringar för att skapa rätt grund för lönsam tillväxt: tjänstemannaorganisationen krymps med 25 personer, lagernivåerna minskas och fokus läggs på nordiska marknaden.


Ämnen i artikeln:

ModeNellyOmorganisation

Läs mer: Nelly väntas avsluta året med minusresultat – reor pressar  marginalen

I december uppgav Nellys moderbolag Qliro att 2019 väntades avslutas med ett minusresultat och vinstvarnade.  Qliros vd Marcus Lindqvist, som även är tillförordnad vd för Nelly, pekade på den vikande modemarknaden som lett till många reor.

– För att hantera höga lagernivåer har vi genomfört utförsäljningar vilket påverkat produktmarginalen negativt. Dessutom har vi haft ökade försäljningskostnader, kommenterade han läget och förklarade samtidigt att Nelly har en stark position inom sin nisch och intygade att bolaget arbetar efter en tydlig plan för att återställa lönsamheten.

Nu presenteras planen som ska säkerställa att bolaget har rätt grund för lönsam tillväxt. Budskapet är att Nelly ska koncentrera verksamheten till den nordiska marknaden.

– Nu fokuserar vi verksamheten på Norden och effektiviserar organisationen, säger Marcus Lindqvist, VD på Qliro Group, i ett pressmeddelande.

Utanför Norden ska bolaget minska de egna försäljningsinsatserna och i ökande grad driva försäljningen via andra kanaler.

Nelly meddelar också att lagernivåerna ska minska.

I dag finns 200 personer inom Nellys tjänstemannaorganisation. Här kommer 25 tjänster att försvinna, uppger bolaget.

– Det är naturligtvis tråkigt att vissa medarbetare får lämna oss, men en anpassning av organisationen är nödvändig för att skapa rätt grund för lönsam tillväxt, säger Marcus Lindqvist, VD på Qliro Group.

I april ska Nellys nya vd Kristina Lukes tillträda. Fram tills dess fortsätter Marcus Lundqvist som tillförordnad vd.

Nelly startade 2004 och är i dag ett av Skandinaviens marknadsledande bolag inom mode på nätet. Förra året firade bolaget sitt 15-årsjubileum.

Läs mer: Hon är Nellys framtida ledare: ”Har rätt driv för att utveckla affären”

Marie Hillblom

Ämnen i artikeln:

ModeNellyOmorganisation

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News