torsdag2 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Stor kartläggning: 714 företag som gått under – här är de verkliga siffrorna bakom konkursvågen

Kartläggning

Market har kartlagt retailbolagen som gick i konkurs under 2022. Siffrorna visar tydligt för vilken typ av bolag, i vilka branscher och var i landet risken är störst att gå i konkurs. Se hela listan här.


Titta på Retail Talks här – om hur data lyfter butikerna: "Kraftfulla verktyg"

Nyheter

Nyckeln till högre lönsamhet kan finnas i den data som redan finns insamlad. Genom att använda den effektivare kan butiker och kedjor bli vinnare på marknaden. ”Det finns en enorm potential”, säger Daniel Ågren på Ica Sverige i årets första avsnitt av programmet Retail Talks – som du ser här!

Innehåll från Market Event

H&M:s digitala kundstrateg: ”Vi har större press på oss att agera snabbt”

Innehåll från Market Event


Röhnisch gick mot strömmen i utsatt sporthandel – gjorde sitt bästa resultat någonsin

Finansiella rapporter

Medan sporthandeln har tappat försäljning fyra kvartal i rad gjorde Röhnisch under samma tid sitt bästa år någonsin. Omsättningen ökade med närmare tio procent.


Handeln tappar i empati – men här är några som lyckas: ”Otroligt stolta”

Lojalitet

Handelns aktörer upplevs mindre empatiska nu än tidigare. Men de som lyckas bäst håller en fortsatt hög nivå, visar siffror från Kundempatiindex. ”Elon, Ikea och Ica är jämte apotekskedjorna tydliga exempel på aktörer som lyckats”, säger Michael Dahl om resultatet.

Stor intervju

Gulfem Toygar om mörker, udda svenska kunder – och lågkonjunkturen: ”Kommer vara tuff”

Chefsintervju

Gulfem Toygar vill inte kännas vid att Amazons Sverigeetablering skulle vara misslyckad – tvärt om går den helt enligt plan. I en stor intervju med Market berättar hon varför.


Klock-vd:n efter hyreskaoset: ”Några butiker funderar på om de ska lägga ner”

Nyheter

Årets KPI-baserade hyreshöjningar kan bli förrädiska för flera butikskedjor


Matas utmanar de svenska jättarna: ”Bra med stora aktörer som spelar på samma villkor”

Etablering

Danska Matas har klivit in på den svenska skönhetsmarknaden. Bolaget är nästan dubbelt så stort som marknadsledaren Kicks och har en rörelsemarginal som slår alla svenska konkurrenter.

Avtalsrörelsen

Isidor Beslic: Lönefrågan bäddar för dramatik – men handeln har grejat det förr

Analys

Som brukligt är tonen uppskruvad när handelns parter delar avtalskrav sinsemellan – och det blir sannolikt en tuff balansgång även denna runda. Riskerna för ett förhandlingshaveri är påtagliga, men historiken talar emot. Det skriver Markets Isidor Beslic.


Stor kartläggning: Jättelyft för XL-Bygg – här är siffrorna för alla butiksbolag

Kartläggning

XL-Bygg hade ett imponerande år, butikerna utklassade index och lönsamheten har skjutit i höjden. Det visar Markets stora kartläggning av kedjan som nu siktar på en kraftfull expansion.


Gekås vd om rekordåret 2022: ”Inte varit någon nedförsbacke med medvind och skinande sol”

Nyheter

När Patrik Levin tog över som vd på Gekås i januari 2021 befann vi oss mitt i pandemin och sedan dess har kriserna mer eller mindre avlöst varandra. 2022 var ett år som inte minst präglades av Rysslands invasion av Ukraina, men ändå lyckades varuhuset slå försäljningsrekord. ”Ett bevis på att vi inte har stannat av under pandemin”, säger vd:n till Market.

Returer

Så har Stadium kapat kostnaderna för returer – rejält: ”En gamechanger”

Affärsutveckling

Returer inom e-handeln bidrar till stora kostnader för både ekonomin och miljön. Genom att digitalisera returerna har Stadium kapat kostnaderna rejält – arbetstiden per retur har halverats och fler varor blir sålda igen.


Över 70 procent slutar handla vid kostnad för returer


Köptemplens tid är förbi – här är fem koncept som förvandlar kunder till fans

Köpupplevelse

Den senaste generationen retailers öppnar fysiska butiker – men med en annan filosofi. ”De ser retail på ett helt annat sätt”, säger trendspanaren Jack Stratten på Insider Trends. Här lyfter han fram en handfull exempel på hur både nya och gamla aktörer skapar attraktion och nerv på sina fysiska platser.

Stor undersökning

Larmet om kundmötet – utvecklingen tvärvänder: ”Det är snudd på obegripligt”

Kundmöte

Årets Kundmötesbarometer från Custitude visar en oroväckande negativ trend. Här är betyg på 36 kedjor i detaljhandeln.