Support

Hur Market använder dina personuppgifter

Market ägs av Hakon Media AB och behandlar alla kunduppgifter elektroniskt. Hakon Media följer lagen om personuppgifter, PUL, och lagrar uppgifter om kunder och användare som har registrerat sig hos oss eller köpt någon av våra produkter.

Kundtjänst

Kontaka oss för frågor:

E-post: kundtjanst@hakonmedia.se
Telefon: 08- 728 24 00

För att läsa nyheterna på Market.se behöver du vara prenumerant av Market. Det finns två prenumerationsalternativ, Market Total och Market Digital. Läs mer om paketen här. Länka till market.se/Prenumerera. För båda alternativen får du ett inlogg på Market.se där du förutom att läsa nyheter och ladda ner material också kan utföra dina prenumerationsärenden och ta del av fina erbjudanden i vår webbshop. Läs mer om Market här.

Här hittar du svaren till de vanligaste frågorna om Market:

Digital tillgång

Q: Varför behöver jag en prenumeration för att få tillgång till materialet på Market.se?
A: Som många andra medier tar Market betalt för innehållet på Market.se. Historiskt var det endast det tryckta innehållet som debiterades. Den modellen fungerade när informationssamhället var begränsad till traditionella medieformat. Baserat på dagens digitala konsumtionsvanor och möjligheter har Market utvecklat unikt, kvalitativt innehåll och distribuerar denna värdefulla information på bland annat Market.se. De kostnader som är förknippade med att skapa sådant kvalitativt innehåll, göra research för trovärdighetens skull och distributionsprocesser är betydande, vilket kräver intäkter. Den stora förändringen som mediabranschen går genom gör att producenter av material också behöver värdera allt innehåll som produceras, inte bara kostnaden för tryck och distribution.

Q: Vad menas med digital tillgång?
A: Att prenumeranter kan läsa Market.se:s nyheter och annat innehåll i sin dator, smarta telefon, surfplatta och andra digitala enheter.

Q: Jag har en pappersprenumeration av Market sedan tidigare, hur får jag mitt inlogg till Market.se?
A: Är du prenumerant av Market ingår den digitala tjänsten kostnadsfritt. Kontakta kundtjänst för hjälp med aktiviteringen. kundtjanst@hakonmedia.se

Q: Jag får Markets dagliga nyhetsbrev, betyder det att jag har tillgång till materialet på Market.se?
A: För tillgång till Market.se krävs en prenumeration på något av våra prenumerationspaket. Mottagare av Markets dagliga nyhetsbrev är inte nödvändigtvis prenumeranter. Läs mer om våra prenumerationsmöjligheter här.

Q: Jag har ingen prenumeration av Market idag, vad kan jag då komma åt på Market.se?
A: Är du inte prenumerant kommer du att kunna läsa nyheternas rubriker och en kortare ingress, men inte kunna läsa artikeln I sin helhet eller ladda ner tillhörande material.

Prenumerationsmöjligheter

Q: Vilka prenumerationsmöjligheter finns det?
A: Det finns två olika möjligheter till prenumeration på Market. Market Total ger dig full tillgång till allt Market erbjuder; papperstidning, digitalt inlogg till Market.se, det unika analys-nyhetsbrevet samt e-tidning/app. Dessutom får du 50% rabatt på alla våra produkter. Market Digital passar bäst för dig som endast vill ha full digital tillgång till Market.se. Då ingår inte papperstidningen, analys-nyhetsbrevet och e-tidningen/app, samt inte heller rabatter på våra produkter. Läs mer om våra prenumerationsmöjligheter och hitta bra erbjudanden här.

Q: Jag vill bara prenumerera på papperstidningen, är det möjligt?
A: Nej. Den digitala tillgången är en del av prenumerationen.

Q: Har ni grupp- och studentrabatter?
A: Vill ni beställa flera prenumerationer erbjuder vi rabatter för detta. Förutsättningen är att prenumerationerna har samma fakturaadress men kan ha olika tidningsmottagaradresser. Kontakta oss för offert: kundtjanst@hakonmedia.se.  Vi erbjuder förmånlig student/lärar-rabatt till elever som studerar ämnen inom detaljhandel.

Q: Jag är internationell läsare, hur fungerar en sådan prenumeration?
A: För prenumerationer utanför Sverige ber vi dig kontakta vår kundtjänst för aktuella prenumerationspriser till ditt land. Vi erbjuder distribution världen över, prenumerationspriset är detsamma, portopriset beror på vilket land du vill skicka tidningen till.

Konto, lösenord

Q: Jag har loggat in flertal gånger på Market.se men blir utloggad, trots att jag klickat i “Kom ihåg mig”, varför?
A: För att förbli inloggad på Market.se måste din webbläsare ha cookies installerat. Du kan läsa mer om hur du aktiverar dina cookies här.

Q: Hur ändrar jag min mail eller lösenord till Market.se?
A: Maila kundtjänst om du vill ändra din mailadress.kundtjanst@hakonmedia.se.

Logga in hos Mitt konto på Market.se för att ändra ditt lösenord.

Q: Hur gör jag om jag glömt mitt lösenord till Market.se?
A: Klicka på ”Glömt lösenord” i inloggningsrutan längst upp på Market.se så skickas instruktioner till den mail du angivit vid registeringen.

Q: Var gör jag namn- och adressändringar för min prenumeration?
A: Logga in på Market.se och klicka på Mitt konto, här kommer du kunna ändra din adress.

Kommentera Markets artiklar

Q: Jag vill vara anonym när jag kommenterar, går det?
A: Endast registrerade användare kan läsa Markets nyheter och därmed kommentera. Det för- och efternamn du angivit vid registreringen av din prenumeration kommer användas till din kommentar. Market tillåter inte anonyma kommentarer. Förolämpande, stötande eller olämpliga kommentarer kommer att tas bort.

Betalningsmöjligheter

Q: Hur betalar jag för en prenumeration?
A: Du kan välja att antingen betala med faktura eller kreditkort. Vi accepterar de stora kreditkortbolagen (Visa, Master Card, American Express)

Q: När betalar jag för min prenumeration?
A: Kortbetalning sker direkt vid beställningen och vid fakturabetalning skickas fakturan några dagar efter din beställning. Är det en prenumeration betalar du i förskott för din prenumeration.

Q: Jag har fått en felaktig faktura, vem kontaktar jag?
A: Kontakta Kundtjänst på kundtjanst@hakonmedia.se eller 08- 728 24 00

Q: Hur är säkerheten kring min prenumeration?
A: Market använder Payex som kortbetalningsleverantörer. Payex är en internationell leverantör vars verksamhet är auktoriserad av Data- och Finansinspektionen. Alla kortbetalningen på Market.se är säkra kortbetalningar med 3D-Secure där ”Verified by VISA” och MasterCard Securecode” ingår.

Prenumerationsfrågor befintliga prenumeranter

Q: Hur rapporterar jag en reklamation eller en adressändring?
A: Det gör du under Mitt konto på Market.se

Q: Kan jag göra uppehåll i prenumerationen?
A: Det kan du göra men tänk på att Market gör uppehåll i sin nyhetsrapportering och distribution över påsk, sommar, höst och jul. Du kan göra uppehåll i din prenumeration under Mina Sidor på Market.se.

Q: Hur säger jag upp en prenumeration?
A: Under Mitt konto på Market.se eller genom att kontakta vår kundtjänst. 

Att lämna Feedback

Q: Hur kan jag lämna feedback/nyhetstips till Market?
A: Är det redaktionella tips tar vi gärna emot det till redaktionen@market.se. Är det användarfrågor, kommentarer kring prenumerationer etc kontakta kundtjänst kundtjanst@hakonmedia.se eller 08- 728 24 00.

Teknisk support

Q: Hur arbetar Market med cookies?
A: Läs mer om hur vi behandlar cookies här. /Länka till Market.se/Cookies/

Q: Jag har andra problem med Market.se
A: Om du har problem att logga in och/eller inte kan läsa artiklarna trots att du loggat in kan du prova att tömma cachen i din webbläsare. Vi rekommenderar också alltid att du har den senaste versionen av respektive webbläsare. Nedan finns instruktioner för hur du tömmer cachen i olika webbläsare:

Internet Explorer

  1. Klicka på Verktyg på menyraden för Internet Explorer
  2. Klicka på Internet-alternativ
  3. Klicka på fliken Allmänt
  4. Klicka på knappen Ta bort filer i avsnittet Tillfälliga Internet-filer (eller webbhistorik).
  5. Om du fortfarande har problem upprepar du stegen ovan och startar om datorn.

Firefox

  1. Klicka på Redigera på menyraden för Firefox
  2. Klicka på Inställningar på menyn Redigera
  3. Expandera menyn Avancerat genom att klicka på plustecknet
  4. Klicka på Cache
  5. Klicka på knappen Rensa diskcache

Chrome

  1. Klicka på skiftnyckelikonen i webbläsarens verktygsfält
  2. Välj Verktyg
  3. Välj Ta bort webbinformation
  4. I dialogrutan som visas markerar du kryssrutorna för de typer av information du vill ta bort
  5. Med menyn högst upp väljer du hur mycket information du vill ta bort. Välj tidens början om du vill ta bort allt.
  6. Välj Rensa webbinformation