Så får du ut mest av dina sommarsäljare – fyra tips från säljexperten

Dina sommarvikarier är sannolikt inte lika slipade säljare som din ordinarie besättning. Här är tipsen som hjälper dig att få ut det mesta av dem.
Text: Michael Sandsjö

Susanne Einhorn är säljexpert och beteendevetare.

Att ta in sommarextrapersonal innebär att nya personer ska möta kunderna.

För att optimera mötet mellan de nya säljarna och dina gamla kunder gäller det att sätta en ära i att få allt på banan så snabbt som möjligt. Så rikta ljuset mot vad som verkligen är viktigt.

Hur ska din personal göra för att inte bara skapa nöjda utan helt enkelt supernöjda kunder?

Här får du några enkla tips från säjcoachen och beteendevetare Susanne Einhorn som blir tydliga för såväl nya som gamla säljare.

Visa ett tydligt ledarskap

För att kunna coacha och följa upp måste dina mål vara tydliga, mätbara och konkreta. Se till att du kommunicerar målen med hela din själ, hjärta och kropp. Var medveten om att ett budskap består av 93 procent kroppsspråk och att orden bara är fjuttiga 7 procent. Så visa att du tror på dina egna tankar.

Renodla och förtydliga några punkter som gäller för alla och alltid:

Jag hälsar på kunderna med ögonkontakt, leende och ”hej och välkommen”. 


Butiksgolvet är min scen. Jag vinkar, nickar och ler mot min publik. 


Jag hänger av min privata ryggsäck och tar på yrkesrollen. Jag hittar mitt genuina leende och ger allt jag har. Och sedan lite till.

Jag har minst fem olika öppningsfraser istället för ”kan jag hjälpa till”. 


Jag gör tio försök till merförsäljning varje dag. 


Jag ska få fem kunder att skratta varje dag.

Älska feedback

Avsätt fem minuter dagligen för att ge feedback till din sommarvikarie både vad gäller säljteknik och attityd. Du som chef är motivationsgnistetändaren. Var generös med personlig och specifik positiv feedback, men var också tydlig i din konstruktiva feedback som skapar förutsättningar för din sommarvikarie att växa. Våga utvärdera vad som hände när saker går snett. Ställ ofta frågan: Vad kan du lära av det här?
Lägg upp ditt samtal kring två punkter.

Punkt 1: Det bästa du gjort idag
.

Punkt 2: Det här behöver du träna på.

Fira segrar

Stärk din säljares självkänsla genom att se både ansträngningar och resultat. Gör det enkelt genom en high-five, en glass eller ett uppmuntrande sms. När mål är tydliga, kvantifierbara och mätbara vet var och en när hen lyckas. Är målet tio merförsäljningar per dag så fira när varje säljare nått sitt mål.

Kom ihåg att lyfta hjältarna som når sina mål. Be dem beskriva vad de gjort och hur de tänkte. Fråga vad som var utmaningen och hur de kom på vägen förbi hindret. Ju mer ni hinner reflektera desto snabbare blir nya beteenden reflexmässiga och självklara.

Var en förebild

Bli drömchefen som gör allt, upphöjt till hundra. Se till att dina och företagets värderingar bottnar i dig och är en guide för allt du gör och säger. Leenden smittar. Glada tillrop förökar sig. Din personal kommer att göra som du gör.

Alla vill bli coachade av en superboss som visar att det går att nå högt satta mål. Var den bästa säljaren som bjussar på sina knep när kunden lämnat butiken. Ta bort alla filter och berätta hur och vad du gör med kunderna. Dina säljare kommer att växa, lära och vara tacksamma att de fått jobba i din plantskola.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Så formar du en tydlig sponsringspolicy – på dina egna villkor

Sponsring är en viktig del av marknadsföringen, men se till att dina satsningar stöttar värderingar…
Sälj mer

Servicemästarnas bästa råd – ge varje kund det lilla extra och sälj mer

Ulrika och Emilés butik utsågs till ”facit för kundbemötande” inom Pressbyrån. Här är handlarparets…
Sälj mer
Loading...