Mer lojala kunder och ökade snittköp – så bygger du upp en personal shopper-verksamhet

Ett stilsäkert öga hjälper kunden att lyfta både looken, känslan och garderoben. Personal shopper är ett sätt att skapa förtroende och bygga relationer i digitala tider.
Text: Agneta Renmark

Lisa Rogalin

Lisa Rogalin är grundare av Rosenrummet, som driver NK Personal Shopping och NK Beauty Lounge i Stockholm, samt Rosenrummet Style Academy – en kombinerad stylist- och personal shopper-utbildning. Hon är marknadsförare och varumärkesstrateg och återkommande gäst i TV4 Nyhetsmorgon, som stilexpert.

Personal shopper är en tjänst som efterfrågas allt mer av kunderna och som är ett viktigt konkurrensmedel i dagens digitala värld.

– Målet med personal shopping är att hjälpa kunden att skapa en långsiktigt användbar garderob som är lätt att matcha utan onödiga felköp, säger stilexperten Lisa Rogalin, som har en lång erfarenhet av marknadsföring, varumärkesbyggande och personlig service.

Hon driver NK Personal Shopping och Rosenrummet Style Academy – en kombinerade stylist- och personal shopper-utbildning, som vänder sig till alla som vill utbilda sig till stylister och personal shoppers, liksom till dem som redan arbetar i branschen och vill fördjupa sina kunskaper.

Här är hennes bästa tips för den som vill bygga upp en egen personal shopper-verksamhet.

Kunskap

Börja med att scanna av vilka medarbetare som är intresserade av att jobba som personal shopper och skicka sedan dem på en bra utbildning. Det finns allt från intensivutbildningar på bara några dagar till längre grundutbildningar inom Komvux, liksom webbaserade utbildningar där olika moment klaras av i egen takt.

Man måste ha ett brinnande intresse för både människor och service, samt ett öppet sinne och öga för stil.

– Att vara personal shopper är ett krävande jobb. Kunderna exponeras för så otroligt mycket, både vad gäller fysiska butiker och i och med att näthandeln gör allting tillgängligt hela tiden. Uppdraget för en personal shopper är att hjälpa kunderna att få ut mesta möjliga av shoppingen och bli sitt bästa jag, säger Lisa Rogalin.

Glöm inte att uppmuntra redan utbildade medarbetare att hålla kunskapen vid liv genom olika typer av påfyllning och feedback.

Tips!

Det finns fler typer av utbildningar inom personal shopper. Här är några av dem:

  • Style Academy, 35 timmars kurstid fördelat på sex heldagar med både teori och praktik, för att bli professionellt diplomerad Stylist eller Personal Shopper
  • Style Education, åtta månader lång stylistutbilning inom Komvux, SCN-berättigad.
  • Imagefocus, åtta dagar lång utbildning med praktik på hemorten, certifierad av Svenska Estetikers Yrkesförbund.
  • Smart Styling, webbaserad diplomutbildning, kvalitetssäkrad av Svensk Handels kompetensbyrå.
Shutterstock

Behovsanalys

Jobba med ”intervjuer” av kunderna. Det krävs ungefär ett 20 minuter långt samtal för att skanna av garderoben, behovet och kundens stil. Använd gärna med någon typ av journal för att komma ihåg kunden till nästa gång – inte minst vad han eller hon köpte. Komplettera eventuellt med foton.

– Det man som personal shopper ofta får höra av kunden är att ”jag hade ingen aning om att jag kunde ha sådana här byxor eller den här färgen”, säger Lisa Rogalin, och förklarar att det verkligen gäller att se kundens behov, att lyfte personen utifrån dennes egna förutsättningar.

– Att jobba med ”gör-om-mig-koncept” funkar inte. Det handlar om att få kunden att trivas och lyfta fram det bästa av sig själv. Stil kommer alltid inifrån, säger Lisa Rogalin.

Tänk på!

Gör inte misstaget att utgå från vad du själv tycker är fint och gillar att bära. Utgå alltid från vad kunden är snygg i.

Service

Personal shopper är en service som man antingen bjuder kunden på, alternativt tar betalt för. En tänkbar modell kan vara att låta tjänsten vara kostnadsfri förutsatt att kunden sedan handlar för ett visst minimibelopp.

Med hjälp av en proffsig personal shopper vinner butiken nöjdare och mer lojala kunder, som gör färre felköp och förmodligen kommer att rekommendera butiken till sina vänner. Dessutom ökar snittköpen så mycket som mellan tre och fyra gånger, enligt Lisa Rogalin.

– En satsning på personal shopping ligger rätt i tiden eftersom det minskar slit-och-släng. Genom att hjälpa kunden att planera och komplettera sin befintliga garderob blir shoppingen hållbar på riktigt, säger Lisa Rogalin, som tycker att långsiktiga investeringar alltid är att föredra framför impulsköp.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Så formar du en tydlig sponsringspolicy – på dina egna villkor

Sponsring är en viktig del av marknadsföringen, men se till att dina satsningar stöttar värderingar du kan ställa upp på. Här berättar Ica-handlaren Pelle Paulsson hur han skapat en tydlig sponsringspolicy.
Sälj mer

Servicemästarnas bästa råd – ge varje kund det lilla extra och sälj mer

Ulrika och Emilés butik utsågs till ”facit för kundbemötande” inom Pressbyrån. Här är handlarparets bästa tips för säljande service.
Sälj mer