Därför är sportkedjornas outlets en vinnande snabbväxare

Svenskarnas förkärlek för lågpris har gjort olika outlets till en framgångssaga.
Text: Kalle Östgren, Thomas Ohlén

Sport- och fritidshandeln växer via allt fler outletbutiker. Kanalen är ett sätt för kedjorna att bli av med varor – och möta XXL. Lika viktigt för detaljisterna är att bygga en mer kostnadseffektiv säljkanal.

Det här kan du läsa i rapporten:

  • Den traditionella sporthandeln utmanas av snabbväxande aktörer på nätet som Sportamore och norska uppstickaren XXL.
  • Outlets är ett komplement till de ordinarie butikerna. Besökarna har låga förväntningar på sortiment, inredning och service.
  • Kanalen ger möjlighet att bedriva sporthandel med lägre kostnader – till högre marginaler.
  • Lågpristrenden är stark i Sverige och inom sport- och fritidshandeln drivs tillväxten av konsumenternas intresse för att fynda varor till attraktiva priser.
  • Säsongsvariationer och vädrets oförutsägbarhet gör att detaljisterna ofta får varor över men tack vare outlets kan de på ett kostnadseffektivt sätt bli av med dessa.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

De första rapporterna på nya Market.se

Så har uppstickaren från Norge förändrat spelplanen för en hel bransch

XXL Sport och vildmark dundrade in i Sverige 2010 och har vuxit snabbt med lönsamhet. Så här har kedjan förändrat den svenska sporthandeln.
Rapport

Framtiden för optikhandeln är strålande – här är fem glasklara trender

Optikhandeln var en av fjolårets starkaste branscher. Glasögon har blivit mode som får kosta. Markets rapport förklarar varför optikhandeln fortsätter att blomstra.
Rapport

De första analyserna på nya Market.se

David Jansson: Teknikmagasinets erbjudande är inte tillräckligt bra

Att Teknikmagasinet hänger på fallrepet är inte konstigt. Företagets erbjudande är inte tillräckligt bra. Varken priserna, sortimentet eller servicen imponerar på särskilt många.
Analys

David Jansson: Därför minskar försäljningen i modebutikerna

Att konsumenterna prioriterar annat än sina garderober duger inte som förklaring till den sedan länge svaga försäljningen i kläd- och skobutikerna.
Analys