Vild vd-karusell förvånar inte experterna: ”Affärsmodellerna måste förändras”

Augusti 2017 har varit något av detaljhandelns silly season; Lindex, Coop och en lång rad andra företag har plötsligt skiftat vd. ”Det är ett tecken på att affärsmodellerna snabbt måste förändras”, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
Text: Agneta Renmark

Vad är den minsta gemensamma nämnaren för stora kedjeföretag som Coop, Netto, Lindex, Interflora, Glitter, Granit och Designtorget?

Jo, alla har under de senaste veckorna fått en ny vd.

– Jag känner inte till bakgrunden i just de här enskilda fallen. Men det är ingen slump att det sker i en tid när handeln snabbt måste förändras och där tillväxt inom e-handel på allvar börjar synas samtidigt som butikerna står och stampar, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

– Många av de här bolagen har haft svårt att anpassa sig till digitala affärsmodeller och behöver förändras. Då är det rimligt att styrelsen väljer att byta vd.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...