Unik undersökning: Här är detaljhandelns hetaste politiska frågor just nu

På söndag börjar politikerveckan i Almedalen. För handeln står brottsligheten högst på agendan. ”Det är den enskilda fråga som vi lägger mest resurser på”, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.
Text: Andreas Dyrberg Skog

Market har undersökt vilka politiska frågor som är viktigast för detaljhandeln just nu. Mer än var tredje tillfrågad pekar ut brottsligheten som allra viktigast. På andra plats kommer arbetsgivaravgiften för unga och trea hamnar regelbördan på företagen.

På söndag inleds årets Almedalsvecka och branschorganisationerna kommer att jobba hårt för lyfta brottsproblematiken på plats i Visby.

Livsmedelshandlarna kommer till exempel att ha en ambulerande VR-station där besökarna kan uppleva ett rån i virtual reality.

Vd Pär Bygdeson sammanfattar problematiken för dagligvarubutikerna:

– Polisen rycker inte ut, åklagarna åtalar inte och domstolarna dömer inte. Det krävs ett stort politiskt omtag och mer resurser till polisen men beslutsfattarna måste också se till att beivra de brott som butikerna drabbas av.

Svensk Handel tar också upp brottsligheten, bland annat genom ett seminarium med inrikesminister Anders Ygeman (S) och Moderaternas rättspolitiske talesperson Tomas Tobé.

– Brottsligheten är den enskilda fråga som vi lägger mest resurser på. Kriminaliteten kostar handeln lika mycket som budgeten för hela det svenska polisväsendet (cirka 23 miljarder kronor red. anm.). Stölder och svinn utgör halva kostnaden och resten är utgifter för de säkerhetsåtgärder som butikerna tvingas vidta, till exempel väktare och kameraövervakning, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Hur har brottsutvecklingen påverkat branschen?
– Arbetsmiljön i butikerna har blivit tuffare och brottsligheten råare. Det handlar inte längre om tonåringar som stjäl en chokladkaka utan hot och våld är inblandat i många fler fall än tidigare.

– En annan aspekt är att det har blivit nästan hopplöst att få försäkring för till exempel urbutiker och butiker i utanförskapsområden. Det har fått näringsminister Mikael Damberg (S) att engagera sig och lova ökad polisiär närvaro.

Svensk Handel verkar också ha fått inrikesminister Anders Ygeman att lyssna.

– I det säkerhetsprogram som vi har tagit fram kräver vi bland annat 10 000 nya poliser för att ligga på en nivå som är jämförbar med andra europeiska länder. Nu har Anders Ygeman också lovat 10 000 nya poliser – han tog vårt förslag rakt av, säger Karin Johansson.

Butiksbesök har också varit ett sätt för Svensk Handel att påverka politikerna.

– Vi besökte Ica Supermarket Södra station i Stockholm med Moderaternas dåvarande rättspolitiske talesperson Beatrice Ask. Handlaren Monica Bloom berättade om hur hon blivit mordhotad och hur hon känner sig tvingad att skicka hem personalen på grund av risken för hot och våld i butiken. Det är viktigt att visa politikerna att det är människor av kött och blod som drabbas av brottsligheten – det gör starkt intryck på dem, säger Karin Johansson.

Den näst viktigaste frågan enligt Markets enkät är arbetsgivaravgiften för unga. Höjningen av arbetsgivaravgiften slår hårt mot många butiker och påverkar deras vilja att anställa oerfarna ungdomar.

Den borgerliga Alliansregeringen sänkte arbetsgivaravgiften för unga mellan 19 och 27 år i två steg under sin tid vid makten 2006-2014. Syftet var att få fler unga i jobb.

Men under den nuvarande regeringen har arbetsgivaravgiften successivt höjts igen och sedan juni 2016 är avgiften lika hög oavsett den anställdes ålder.

Thomas Strindeborn är handlare på Ica Maxi i Partille och hör till de som har drabbats hårt av höjningen.

– Det kostade mig 1,6 miljoner kronor förra året. Det är väldigt mycket pengar och vi har tvingats vidta åtgärder för att kompensera kostnadsökningen. Jag har dragit ner på timmarna och kan inte anställa på samma sätt som tidigare, säger han.

Har höjningen påverkat de ungas möjlighet att få jobb?
– Ja, tröskeln för att ta sig in på arbetsmarknaden har blivit högre. Jag vill att arbetsgivaravgiften för unga sänks omgående. Det är viktigt både för handeln, ungdomarna och samhället.

SÖKER BALANS. ”Kostnaden för att anställa måste vara i proportion med nyttan arbetsgivaren får ut”, säger Karin Johansson.

Enligt Svensk Handel kommer höjningen av arbetsgivaravgiften att kosta handeln 3,5 miljarder kronor.

Organisationen jobbade förgäves för att stoppa höjningen av arbetsgivaravgiften 2014-2015 när beslutet fattades – men har inte släppt frågan ännu. Ett stort forskningsprojekt ska nu utvärdera vad sänkningen av arbetsgivaravgiften egentligen hade för effekter.

– Vi hävdar att den utvärdering som gjordes genomfördes efter för kort tid. Hade man avvaktat så hade resultatet blivit ett helt annat. De signaler vi har fått hittills tyder på att resultatet blir mycket positivt – det kommer vi att använda under valrörelsen nästa år, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Hon pekar också på att de jobbar bredare med frågan i dag. Det handlar inte bara om arbetsgivaravgifterna utan den totala kostnaden för att anställa.

– Kostnaden för att anställa måste vara i proportion med nyttan arbetsgivaren får ut, annars anställer man inte dem som står längst från arbetsmarknaden, säger Karin Johansson.

Den tredje viktigaste frågan för detaljhandeln är regelkrånglet – staliga-, kommunala- och EU-krav som orsakar stora kostnader för företagen. Enligt Tillväxtverkets mätningar ökade regelkostnaderna med 5,6 miljarder kronor under förra året.

– Nu krävs det rejäla krafttag och genomgripande åtgärder för att vända denna trend. Ska regeringen överhuvudtaget ha en chans att nå sitt mål om minskade regelkostnader till 2020 måste de sätta tydliga och mätbara mål för sitt och myndigheternas regelförbättringsarbete, genomföra regelförbättringar som efterfrågas av företagen, efterfråga och välja de regleringsalternativ som medför lägst kostnader och som uppfyller syftet med regeln samt utvärdera viktiga befintliga regelverk, säger Andrea Femrell, vd för näringslivsfinansierade organisationen Näringslivets Regelnämnd.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...