Pontus Edman

Unik superguide: Butikerna i Los Angeles som du bara inte får missa

I shoppingens hemland nr 1 finns spännande butiker överallt. Men i Los Angeles finns några kvarter med lite extra intressanta butiker. Melrose Place lockar stjärnor men få turister. Här är Markets maffiga shopping- och studiebesökstips!
Text: Susan Karling

Om platsen – och tv-serien- Melrose Place

Melrose Place är en gata i West Hollywood i Los Angeles. Kvarteren runt platsen heter bland annat Melrose Avenue och Melrose Alley. Tillsammans utgör de och några tvärgator ett eget litet shoppingparadis i närheten av kända Santa Monica Boulevard. Tv-serien Melrose Place sändes mellan 1992 och 1999. Den var en spin off-serie till succén Beverley Hills.

1. The Harmonist, 8483 Melrose Place
Butiken i West Hollywood är den enda utanför flaggskeppet i Paris. Här görs dofter till en hel vetenskap inspirerad av århundraden av asiatisk filosofi kring zodiaken, ying och yang och fen shui. Kunden guidas genom det stora utbudet av dofter för att slutligen få sin egen, ultimata blandning. Tanken bakom affärsidén är att hitta den perfekta balansen mellan människa, jorden och universum. Varje doft är unik, skräddarsydd för individen. Fascinerande, men udda, upplevelse.

Pontus Edman

Missa inte detta i närheten!

15 minuters promenad österut från Melrose Place finns glassiga butiken Med Men. Här säljs marijuana i alla tänkbara former men det är framför allt inredningen i butiken som är värd att se. Dessutom engagerad (!) och entusiastisk personal som gärna svarar på frågor. Adress: 8208 Santa Monica Boulevard, West Hollywood.

2. Kelly Wearstler, 8440 Melrose Avenue
2011 invigdes flaggskeppsbutiken där möbler och inredning trängs med böcker, presentartiklar, tapeter, lampor och sängkläder. Allt i urval av företagets grundare, högprofilerade designern med samma namn som varumärket. 1995 grundade Kelly Wearstler sitt företag som av tidningen Vogue beskrivits som ”a must see” och som har gått från att enbart sälja inredning till att nu vara en handel i livsstil. Försäljning även på nätet.

Ladda hem hela guiden som en pdf:

Pontus Edman

Den berömda trottoaren

Hollywood Walk of Fame med de berömda stjärnavtrycken i trottoaren ligger på Hollywood Boulevard mellan Gower Street och La Brea Avenue. Lättast tar man sig hit från centrala Los Angeles med Metro-linjen till stationen Hollywood/Vine. Från stjärnavtrycken till Melrose Place är det bara 15 minuter med bil. Eller en timslång promenad.

3. The Shag Store, 8443 Melrose Avenue
Såväl ut- som invändigt sätter den kände kaliforniske konstnären Shag, eller Josh Agle som han egentligen heter, färg på området. Melrose-butiken är en filial till den i Palm Springs och dessa två är de enda som säljer Shags karakteristiska konst och grafik som är inspirerad av 1960-talsreklam. Butikerna är också centrum för event, happenings och konstnärliga möten.

Pontus Edman

4. RTH Shop, 537 North La Cienega Boulevard
Med en helt egen och unik stil, inspirerad av, men samtidigt långt ifrån, västernmodet har de hemlighetsfulla skaparna av RTH Shops smycken, kläder och läderväskor slagit upp en kombinerad verkstad, syateljé och butik bara ett kvarter från Melrose Avenue. Marknadsför sig enbart på Instagram.

Pontus Edman

5. Marc Jacobs, 8400 Melrose Place
Allt som kan förväntas av ett lyxvarumärke finns förstås här. Sparsmakad inredning, topp-service och höga priser. Men häftigast är exteriören på butiken som ligger precis i korsningen mellan Melrose Place och Melrose Avenue.

Pontus Edman

6. Alexander McQueen, 8379 Melrose Avenue
Detta är en av blott sex fysiska butiker som det haussade modemärket driver i USA. Omtalad och fantastisk skulptur av den kände konstnären Robert Bryce Muir sträcker sig mot butikstaket och genom detsamma. På håll syns överdelen av skulpturen på taket till butiken.

Pontus Edman

7. Marni, 8460 Melrose Place
Välkända och exklusiva Marni med butiker i Milano, New York, London och Miami finns även här, mitt Melrose-området. Smycken, dofter och väskor men framför allt dam-, och numera, herrmode i en lyxig, avskalad och väldigt cool butiksmiljö. Missa inte inredningen. Bara galgarna är värda ett besök!

Spana in det här om du har tid

Butiker

Tenoversix, 8425 Melrose Avenue. A.P.C, 8420 Melrose Place, House of CB, 8448 Melrose Avenue, Chloë, 8448 Melrose Place, Clare V, 619 North Croft Avenue

Restauranger

Ink, 8360 Melrose Avenue, Lucques, 8474 Melrose Avenue, Fig & Olive, 8490 Melrose Place

Bar och café

Beaming Organic Superfood Café, 605 North La Cienega Boulevard, Taste on Melrose, 8454 Melrose Avenue, E.P. & L.P., 603 North La Cienega Boulevard

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Stekheta smaktips för sommaren: ”Det finns ingenting man inte kan grilla”

Från markiser till mat. Michael Sigurdson i Onsala driver Zigges BBQ med egna kryddblandningar och grillevent på menyn, och vet att långsamt alltid är bäst.
Nyhet

Lidl skakar om i USA – i går öppnade lågpriskedjans första tio butiker

En mindre revolution inom amerikansk dagligvaruhandel. Så betecknas torsdagens öppning av Lidls tio första butiker i USA.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet