Kristoffer Olsson

Tuff trend för Coops mellanstora butiksformat: ”Kraftigt tapp i lojalitet”

Coops mellanbutiker är inne i en negativ trend. Coop, Konsum och Extra lockar färre kunder och lojaliteten sjunker. ”Flera konkurrenter i supermarketsegmentet går betydligt bättre”, säger Bo Engström, GFK.
Text: Andreas Dyrberg Skog

Färre kunder handlar i Coops butiker och bland de som är kvar sjunker lojaliteten. Det visar GFK:s kartläggning av hushållens dagligvaruinköp, perioden mars-maj i år.

Tyngst går det för Coop, Coop Konsum och Coop Extra.

– Det är ett ganska kraftigt tapp i lojalitet, säger Bo Engström, analytiker på GFK.

Även i ett längre perspektiv, två år tillbaka i tiden, är trenden tydligt negativ.

– Lojaliteten och penetrationen har inte varit så här låg för Coops supermarketbutiker någon gång under den perioden.

FASAS UT. Coops omställning av butiksprofilerna kan vara en förklaring till den något tuffa utvecklingen.

Coop är mitt i en omställningsfas där butikerna omprofileras till de nya formaten Lilla Coop, Coop och Stora Coop. Det kan vara en förklaring till den negativa utvecklingen.

– De flesta hushåll handlar i sex olika kedjor och har någon kedja en större förändringsprocess som pågår kan det drabba den kedjans lojalitet och kundtillströmning. Efter en ombyggnad kan kunderna ha svårt att hitta i butiken, vilket också kan vara en anledning att handla någon annanstans, säger Bo Engström.

Coops kundstock minskar men snittköpen ökar – vad kan det bero på?
– Det indikerar att de kunder som Coop tappar inte är de som handlar mest – de behåller kunderna med de stora varukorgarna. Det är en effekt av att de mindre butikerna tappar och Stora Coop klarar sig bättre.

Samtidigt som Coop tappar kunder har konkurrenterna Hemköp, Tempo och Ica Kvantum gått betydligt bättre.

– Coop har en del att jobba med i sina supermarketbutiker. Den växande e-handeln gör att kompletteringshandeln ökar – det gör att de bostadsnära inköpen blir allt viktigare.

Särskilt tydlig är den positiva trenden för Tempo-kedjan. En anledning till kedjans lyft är ett prissamarbete med Hemköp, vilket Markets systertidning Icanyheter tidigare berättat.

– Nu har Tempo blivit en kedja med struktur och go bland handlare som vill och vågar satsa på sina butiker. Många är inspirerade av de handlarägda butikerna inom Hemköp som länge har haft fina ökningstal, säger Peter Bergvall, handlare på Tempo i Skogsbo, till Icanyheter.

Coop uppger att de inte mäter kundstock och lojalitet på samma sätt som GFK och vill därför inte uttala sig om siffrorna.

– Generellt kan vi konstatera att konkurrensen är hård, men att vi möter den bra, främst i våra formatomställda butiker. Sedan genomför vi flera förändringar i Coop Medlem, som börjar gälla för de flesta medlemmar i morgon första juli, vilket vi hoppas ska skapa än mer lojala kunder, säger Tobias Rydergren, presschef.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...