Kristoffer Olsson

Tuff trend för Coops mellanstora butiksformat: ”Kraftigt tapp i lojalitet”

Coops mellanbutiker är inne i en negativ trend. Coop, Konsum och Extra lockar färre kunder och lojaliteten sjunker. ”Flera konkurrenter i supermarketsegmentet går betydligt bättre”, säger Bo Engström, GFK.
Text: Andreas Dyrberg Skog

Färre kunder handlar i Coops butiker och bland de som är kvar sjunker lojaliteten. Det visar GFK:s kartläggning av hushållens dagligvaruinköp, perioden mars-maj i år.

Tyngst går det för Coop, Coop Konsum och Coop Extra.

– Det är ett ganska kraftigt tapp i lojalitet, säger Bo Engström, analytiker på GFK.

Även i ett längre perspektiv, två år tillbaka i tiden, är trenden tydligt negativ.

– Lojaliteten och penetrationen har inte varit så här låg för Coops supermarketbutiker någon gång under den perioden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...