Foto: Pontus Edman

Trenderna som formar USA:s köpcentrum

Konsumentvarumärken och onlineaktörer som öppnar fysiska butiker. Det är två viktiga trender som Thomas McGee, vd för ICSC, lyfter fram – och han ringar in segmentet som har störst problem.
Text: Kalle Östgren

Tre trender

Thomas McGee, vd för ICSC, ringar in tre viktiga köpcentrumtrender:

• Varuhus slås ut och ytorna tas över av restauranger och nöjen.

• Onlineaktörer satsar på multikanal och öppnar fysiska butiker.

• Konsumentvarumärken startar egna fysiska butiker.

Köpcentrumbranschen pressas internationellt av nya köpmönster och växande e-handel.

Branschen i USA beskrivs stå inför de största förändringarna sedan de första externcentrumen började växa upp under mitten av 1950-talet och många amerikanska kedjor har problem med sina fysiska butiksnät.

För att stämma av trender och utbyta erfarenheter anordnade nyligen ICSC, International Council of Shopping Centres, en stor nätverksträff i Miami för fastighetsägare, köpcentrumledningar, kedjor och konsulter.

På frågan om hur han vill sammanfatta köpcentrumbranschens status gav Thomas McGee, vd för ICSC, en positiv bild.

– Som helhet mår branschen bra. Ytorna är i de flesta köpcentrumen fulltecknade, eller nära fullt uthyrda. Vi ser den normala omsättningsgraden av hyresgäster och branschen har navigerat skickligt genom lågkonjunkturen. Köpcentrumen har lyckats matcha utbud och efterfrågan, säger han till Miami Herald.

Thomas McGee ser ingen överetablering av köpcentrum i USA på sikt, utan menar att det är de kortsiktiga utmaningarna som är viktiga att hantera.

Men han ringar in det område som har störst problem just nu:

– Varuhus i köpcentrum är under stor press och många har tvingats slå igen. Varuhusen står, totalt sett, för en liten del av den totala handelsytan i amerikanska köpcentrum. Men där varuhusen finns närvarande är ytan i respektive köpcentrum stor och dominerande och måste hanteras på ett bra sätt, säger Thomas McGee och fortsätter:

– Jag tror vi kommer att få se många fastighetsägare som konverterar tidigare varuhusytor till andra ändamål, som biografer, restauranger och aktiviteter som klätterväggar.

Han ser ytterligare en trend som han menar att det talas för lite om.

– Allt fler nätaktörer som i dag är single-players kommer att komplettera med fysiska butiker.

– I stort ligger amerikanska köpcentrums uthyrningsgrad på en procentsats på ”mid-90:s”. Branschen klarar sig bra.

Thomas McGee ser ytterligare en köpcentrumtrend som han tror kommer att växa:

– Många varumärken öppnar egna butiker. Här finns en stor möjlighet för köpcentrum, vi rör oss bort från den traditionella varuhusmodellen. Aktörer som Nike och Under Armour, som tidigare sålts via återförsäljare, öppnar nu egna butiker. Vi ser också ett varumärke som Sephora starta samarbete med JC Penney. Vi står mitt i en tydlig förändring av köpcentrummarknaden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi…
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole…
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela…
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem…
Nyhet