Foto: Helena Tell

Stark spurt av Lexington

Lexington avslutade året starkt. Men bolaget gick ändå back. ”Långa ledtider”, säger vd Kristina Lindhe.
Text: Thomas Ohlén

Lexington i siffror

                             2016     2015
Nettoomsättning  286,5    278,4
Rörelseresultat       -0,7      -2,6
Nettoresultat          -5,4        0,5

Beloppen är i miljoner kronor.

Lexingtons rörelseintäkter steg i fjol med 2,9 procent till drygt 286 miljoner och ökningen berodde framför allt på den starka tillväxten sista kvartalet.

Då var säljuppgången 9,9 procent.

– Vi hade en bra höst överlag och det är inspirerande att se hur de nya kollektionerna tagit emot på marknaden samtidigt som våra andra åtgärdsprogram har gett önskade resultat, säger Kristina Lindhe i bokslutskommunikén.

Rörelseresultatet blev dock negativt 2016 – trots ett betydligt bättre ekonomiskt utfall oktober-december.

– Jag är väldigt glad och nöjd med andra halvåret 2016 och stolt över att vi har kunnat vända utvecklingen från slutet av 2015 och första halvåret 2016. Jag har alltid haft en stark tro på vårt koncept och varit övertygad om att nedgången var tillfällig. Det är så långa ledtider i vår bransch och det tar tid att se resultat av åtgärder man satt in långt tidigare.

Året har börjat bra för Lexington.

– Vi fortsätter att utveckla vår webbshop och stärka vår totala närvaro online samtidigt som vi öppnar fler egna butiker, säger kristina Lindhe.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...