Säkerhetsexperten: Frågorna som centrumledningen måste kunna svara på

Terrordåd och skärpt säkerhetsläge ställer nya krav. Erik Engstrand, vd för SSC, ställer fem avgörande frågor till köpcentrumledningarna. ”Tyvärr kan 90 procent inte svara på dem”, säger han.
Text: Kalle Östgren

Tungt CV inom säkerhet

  • Erik Engstrand är grundare av och vd för risk managementföretaget SSC, Safe Shopping Centers.
  • Han har tidigare arbetat som koncernsäkerhetschef för Lindex, som risk- och säkerhetsansvarig för Ikea Centres i Ryssland och som säkerhetskonsult för bland andra ABB, Volvo, Stora Enso och BMW i Kina.
  • Erik Engstrand har också arbetat som konsult för brittiska säkerhetsföretag i Mellanöstern, i bevakningsbranschen och som officer i svenska Amfibiebataljonen.

Erik Engstrand är vd för Safe Shopping Centers, SSC, ett svenskt företag som arbetar internationellt med säkerhetsplanering i köpcentrum.

Han menar att säkerhetsfrågorna måste komma upp högre på agendan, som en naturlig del av centrumledningarnas kommersiella kalkyler.

– Det som händer i köpcentrum planeras i dag utifrån ett sälj- och intäktsperspektiv och styrs i hög grad från marknads- och försäljningsavdelningarna. Men så fort något ska göras måste säkerheten i dag tas in som en naturlig faktor och kopplas till kommersiella värden. Ett stillestånd i ett köpcentrum som omsätter drygt en miljard och har öppet tio timmar per dygn kostar runt en halv miljon i timmen. Under jul och andra storhelger kan den siffran dubblas eller tredubblas.

Erik Engstrand betonar samtidigt att centrumledningen måste ha ett balanserat synsätt.

– Det går inte att försämra shoppingupplevelsen och logistiken genom att förvandla ett köpcentrum till ”Fort Knox”. Men risk och sårbarhet måste tas in som en naturlig del av den kommersiella analysen, inte bara för extrema händelser utan för hela spannet, från olycks- och sjukdomsfall och barn som saknas till rån som går snett och terrordåd.

Här ställer han fem viktiga säkerhetsfrågor till centrumledningen:

1. Kan ni visa en genomtänkt ”omsorgsprincip”?

Ett köpcentrum måste ha en Duty of care – omsorgsprincip – som visar att man tar både moraliskt och legalt ansvar för hyresgäster, besökare och egen personal. Det finns till exempel inget krav i svensk lagstiftning på inkörningsskydd, däremot ett moraliskt sådant. Finns det en strategi för säkerheten vid konserter eller stora butiksöppningar i köpcentrumet? Finns beredskapsplaner på plats för särskilda händelser? Omsorgsprincipen är ett helhetsgrepp som ska vara strukturerat, väl genomtänkt och dokumenterat.

2. Hur ser ert ledningssystem ut?

Ett ledningssystem underlättar, mäter och kontrollerar hur ert risk- och säkerhetsarbete svarar mot hot och angrepp, allt från olyckshändelser och våld till hot och terror. Hur ser ert system ut? Har ni gjort en risk- och sårbarhetsanalys på verksamheten kopplad till kommersiella aktiviteter och fastighetens värde?

3. Har ni en strategi för utrymning – och inrymning?

Köpcentrumet ska ha en tydligt kommunicerad plan både för att snabbt få ut folk – och för att snabbt och säkert komma igång med verksamheten igen. Hur skyddas människor om köpcentrumet utryms och det är regn, blåst eller 20 minusgrader och snö utanför? Vid en allvarlig händelse, var möter ni polis och var finns plats för skadade och ambulanser? Hur hanteras trafikkaos i garaget? Kom ihåg Mike Tysons ord: ”Alla har en plan tills dom får en smäll i ansiktet”.

4. Vet alla vad de ska göra vid en ”lockdown”?

Om katastrofen är ett faktum, till exempel en skjutning, handlar det kanske inte om att få ut folk, utan om att få personal och kunder att stanna kvar på plats. Vid en sådan händelse, hur får ni personalen att stanna kvar i butikerna, hålla kunderna inne, stänga galler och släcka ljuset? Har detta övats?

5. Finns en plan för samverkan med alla i fastigheten?

För de flesta är samverkan med Räddningstjänsten kring brandskydd naturlig, men det räcker inte. Hur ser den gemensamma planeringen med polis och ambulanssjukvård ut? Köpcentrumet ska ha en plan för hur man effektivt kopplar ihop sig och samverkar med alla berörda parter, från hyresgäster och entreprenörer till myndigheter. Strukturen i ett modernt köpcentrum gör också situationen allt mer komplex. Det är i dag inte bara en kommersiell utan också en social plats, integrerad i närområdet, ofta med vårdcentral, läkare, dagis, socialkontor och privata lägenheter. Finns en plan för samverkan med alla berörda parter vid en allvarlig händelse?

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...