Foto: Pressbild

Rusta: ”Tyskland kan bli väldigt stort”

Rusta har precis invigt sitt 100:e varuhus – i Norge. Nu förbereder kometkedjan öppning i nästa land. ”Tyskland kan bli väldigt stort”, säger vd Göran Westerberg.
Text: Thomas Ohlén

100 varuhus – än så länge

Rusta invigde sitt 100:e varuhus i norska Steinkjer. Nästa sommar (2018) ska lågpriskedjan ha minst 113.

Så här ser kontraktsläget över varuhus ut:
Sverige: 84 ska bli 89
Norge: 16 ska bli 22
Tyskland: 0 ska bli 2

Rusta hade 53 svenska varuhus när Göran Westerberg värvades hösten 2011 för att skolas in som vd, forma en egen ledningsgrupp och lyfta lågpriskedjan till en betydligt högre nivå.

Det har han gjort – med råge.

Nu finns Rusta på 100 platser.

– Vi har anledning att vara stolta över det vi har åstadkommit de här åren, säger Göran Westerberg till Market efter invigningen av varuhuset i Steinkjer i Norge där det var en lång kö av shoppingsugna premiärkunder och medgrundaren Anders Forsgren när bandet klipptes.

Men kommande året driver Rusta upp tempot ytterligare.

Nästa sommar kommer bolaget att ha minst 113 enheter.

– Så många varuhus är kontrakterade men det kan givetvis bli fler.

Market berättade i juni i fjol att Rusta skulle gå in i Tyskland innan halvårsskiftet och nu är datumet klart.

Rusta slår upp dörrarna till det första tyska varuhuset på extern handelsplats i Lübeck den 18 maj.

– Affärsläget är attraktivt och passar oss utmärkt. Vi är ett lågpriskoncept. Därför etablerar vi oss där hyran och marknadsföringskostnaden är lägre, säger Göran Westerberg om den drygt 2 000 kvadratmeter stora lokalen.

Efter sommaren väntar invigning av Rustas nästa varuhus i Tyskland – på en landets största handelsplatser utanför Kiel.

Upptagningsområdet kring dessa varuhus uppgår enligt Göran Westerberg till ungefär 250 000 invånare.

– Det är betydligt mer än för merparten av de befintliga varuhusen i Sverige och Norge

Du uppgav tidigare för Market att Rusta kan ha mellan 300 och 500 varuhus i Tyskland. Hur ser du på den ambitionsnivån i dag?
– Lågpris och private labels är enormt stort i Tyskland och därför har Rusta en stor potential. Det är av just de anledningarna som H&M och Ikea har så stora kommersiella framgångar där. Nu etablerar vi två varuhus, sätter oss i skolbänken och lär oss hur tyska marknaden fungerar. När vi har dragit rätt slutsatser kommer vi att trycka hårt på etableringstakten, säger Göran Westerberg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...