Royal Designs vd: ”Vi ska bli den största omni-aktören”

Efter två år med förlust är Royal Design tillbaka på svarta siffror. Nu storsatsar bolaget och siktar på att snart passera miljarden. ”Det ska bara vissla till på 24 månader”, säger vd Magnus Pettersson.
Text: Mikael Sydner

I våras meddelade Royal Design Group att de siktar på att bli ett miljardbolag.

Och man är helt klart på väg. Koncernens omsättning under det senaste verksamhetsåret, som slutade den sista augusti, landade precis under 600 miljoner kronor. Det är en ökning med 19 procent jämfört med föregående år.

– Det går som tåget. Det är en väldigt tacksam bransch. Titta bara på tv-utbudet: Det är matlagningsprogram och byggprogram där man inreder, förnyar, pimpar, gör om och donar. En väldigt tacksam kategori, säger Magnus Pettersson.

Nettoresultatet för verksamhetsåret 2016-2017, som slutade den sista augusti, landade på 300 000 kronor. Det kan jämföras med minus-smällen på 47 miljoner kronor året innan.

Bolaget har tidigare förklarat förlusten med ett misslyckat byte av affärssystem.

– Hela den implementeringen gick i backen. Både inbromsningen i omsättningsökningen och förlusterna kan härledas till affärsbytet, säger Magnus Pettersson.

IT-trasslet ledde bland annat till uteblivna leveranser. Under sommaren 2016 fick bolaget knappt ut en enda möbel.

– Det var riktigt illa. Bolaget var nära att gå omkull. Men vi fick igång hjärtat på patienten igen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...