Foto: Pressbild

Resultatlyft för Lexington

Ökade intäker och fördubblat resultat. Lexington prickade rätt under tredje kvartalet.
Text: Mikael Sydner

Lexington i siffror

                           2016        2015
Rörelseintäkter    81,4       76,9
Rörelseresultat    9,5          5,2
Resultat               7,1          2,9

Siffrorna är i miljoner kronor och avser det tredje kvartalet.

Intäkterna för kläd- och heminredningskedjan ökade med 5,8 procent till 81,4 miljoner kronor under tredje kvartalet.

– Kvartalet har annars präglats av en ganska svag efterfrågan på marknaden generellt, särskilt under september. Men vi har genom en ökad fokus på vår Online Store, starka säsongskollektioner och en bra försäljning i Norden, särskilt i Norge, lyckats öka vår försäljning i kvartalet, säger vd Kristina Lindhe i en kommentar till rapporten.

Rörelseresultatet landade på 9,5 miljoner kronor jämfört med 5,2 miljoner förra året.

Bruttomarginalen ökade från 61,7 till 64,2 procent – främst som en följd av åtgärder som ny prissättning, mindre reavolymer och en bättre försäljningsmix av produkterna.

– Jag är nöjd med utvecklingen vi haft i år. Nu arbetar vi vidare med vår multikanalstrategi och våra långsiktiga finansiella mål som tidigare. Säsongsmönstret innebär att fjärde kvartalet är det viktigaste kvartalet på året i vår bransch, och julhandeln är därmed avgörande för helårsresultatet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...