Regionen där e-handeln med mat är överlägset störst – ladda hem siffrorna

E-handeln accelererar och det beror på Stockholm och övriga Mälardalen. Regionen står för drygt halva livsmedelsförsäljningen i Sverige. ”Pendlingen är omfattande och nätet är ett sätt att få ihop livspusslet”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Text: Thomas Ohlén

Så mäts e-handeln

GFK har en riksrepresentativ panel med 3 000 hushåll som skannar alla inköp av dagligvaror och rapporterar detta veckovis till GFK.
Källa: Stockholms stad

GFK:s kartläggning visar att närmare ett av tre privathushåll klickade hem maten minst en gång 2016 och att e-handeln är koncentrerad till Stockholm och grannlänen.

Mälardalsregionen svarar för 51 procent av all försäljning – trots bara drygt en tredjedel av Sveriges befolkning.

– E-handelns starka position i den delen av landet förklaras sannolikt av bristen på tid för inköp av bland annat mat. Många tvingas att lägga mycket tid på transporter till och från jobbet och nätet är ett sätt att klara vardagen, säger Bo Engström till Market.

GFK:s siffror visar att e-handelns andel av den sammanlagda försäljningen i Sverige steg till 3,1 procent förra året.

Stockholm/Mälardalen är uppe i 4,6 procent.

– Online ses som räddningen för tidsmässigt pressade familjer som inte bara kanske har långa restider till arbetet utan även ska hinna skjutsa barn till aktiviteter, säger Svensk Digitalhandels vd Jonas Ogvall.

Snittkvittot online är betydligt högre än i traditionella matbutiker och uppgår enligt GFK till 611 kronor i Sverige.

Motsvarande siffra för Stockholm och övriga Mälardalen är 664 kronor.

– E-handel är synonymt med storhandel, konstaterar Bo Engström.

Coops e-handelschef Claes Hessel är inte förvånad över kanalens attraktionskraft i Stockholms län och regionstäder som Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Örebro och spår fortsatt hög tillväxt.

– Tid och bekvämlighet är de främsta drivkrafterna att välja nätet. Utbudet är dessutom stort i den här delen av Sverige. Alla leverantörer av tjänsten är på plats.

GFK:s kartläggning visar att bara åtta procent av e-handelsförsäljningen av livsmedel genereras i norra Sverige.

Det är procentuellt hälften så mycket av värdet som i traditionella butiker i regionen.

– Jag tror att e-handeln kommer att växa i kuststäder som Gävle, Sundsvall, Umeå och Luleå. Däremot är underlaget litet i inlandet och det blir olönsamt med hemleveranser. Lösplock och matkassar är ett alternativ om kunden hämtar sina varor i butiken, spår Claes Hessel.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...