Shutterstock

Prissättningsexpertens varning: ”Handeln gräver sin egen grav”

Digitaliseringen är ett guldläge att öka lönsamheten – men detaljhandeln är på väg att prisa bort sig. ”Kedjorna måste ta steget till värdebaserad prissättning”, säger Andreas Jonason, Nordenchef hos Simon-Kucher and Partners, till Market.
Text: Kalle Östgren

Handeln investerar tungt i digitalisering. I stor utsträckning innebär det att den totala kostnadsmassan minskar.

Då är det lätt att i nästa steg låta priset följa med ned för att klara priskonkurrensen.

Här ropar Andreas Jonason ”Fel!” och menar att detaljhandeln måste välja en annan väg.

Han argumenterar för en alternativ prisstrategi – för att komma ur priskrigen.

– Digitaliseringen innebär att handelns aktörer måste gå över från kostnadsbaserad till värdebaserad prissättning som bygger på att förstå vad man egentligen levererar.

Han tar stöd i en färsk undersökning som visar att tre av fyra företag misslyckas med sin digitalisering och fastnar i prispress.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...