Pocket Shop vill förnya brittisk bokhandel: ”Det finns en enorm potential för oss”

Pocket Shop är än så länge en liten uppstickare i Storbritannien. Men kedjan drar nytta av en uppåtgående bokmarknad.  ”Vi har en enorm potential”, säger vd Anna Borné Minberger.
Text: Lars Welin

Fickfakta om Pocket Shop

  • Startades 1989 av Mathias Engdahl.
  • Första butiken låg på Stockholms centralstation.
  • Blev en kedja med butiker i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö och på flygplatserna Arlanda och Landvetter.
  • Första utlandsetableringen skedde i Tyskland 2008.
  • 2010 öppnades första butiken i Finland.
  • Bolaget köptes av Bonnier Books 2012.
  • 2016 öppnades tre butiker i Storbritannien.
  • I dag har kedjan 28 butiker i Sverige (16), Finland (4), Tyskland (5) och UK (3). Dessutom finns en färdig butik i den ännu ej öppnade nya storflygplatsen i Berlin.
  • I sommar öppnar ytterligare en butik vid Stockholms centralstation, när nya Citybanan invigs.
  • Bolaget omsatte i fjol 200 miljoner kronor och har cirka 250 medarbetare.

För snart ett år sedan öppnade Pocket Shop i Storbritannien. Det var på Birminghams flygplats. Sedan dess har ytterligare två butiker tillkommit i London under hösten. Ytterligare två är på gång och ledningen tittar på fler intressanta etableringar.

– Läget är viktigt. Det måste var ett reseläge med stort flöde av folk. Det kan vara i city, på en tågstation eller en flygplats. Det är samma kriterier för oss – oavsett land, framhåller Anna Borné Minberger.

Hon berättar att satsningen hittills gått bra, men att det finns mer att ge.

– Det tar tid att bli känd, och butikerna kan sälja mer.

Pocket Shop valde Storbritannien av flera skäl.

– Vi har tittat, och tittar, så klart på att sprida vårt koncept i fler länder. I dag finns vi förutom i Sverige även i Finland och Tyskland, säger Anna Borné Minberger.

– Storbritannien var rätt eftersom bokmarknaden är på uppgång. Det finns en bra utgivning, prisbilden för pocket är rätt och det finns många attraktiva reselägen i landet.

VILL EXPANDERA. ”Det finns en enorm potential i Storbritannien för oss”, säger vd Anna Borné Minberger.

Pocket Shops bästa knep för en lyckad utlandsetablering

  • Var trogen originalet, men gör lokal anpassning. Kundbeteende och inköpsmönster ser olika ut. Om man vill nå samma resultat gäller det att närma sig kunden på olika sätt i olika länder. Även sortimentet behöver anpassas.
  • Skynda långsamt. Det är ingen idé att lägga ut ”bombmattor” med butiker. Långsamt och lönsamt är ett bättre sätt, dessutom blir det lättare att hålla koll på verksamheten om den är begränsad. Fokus bör i stället ligga på sälj-, effektivitets- och driftsfrågor.
  • Ta en del i taget. Undvik att etablera butiker för långt ifrån varandra och i olika regioner. Även regionala skillnader kan i bland vara stora. Avstånd kan dessutom ställa till problem med distributionen.
  • Var noga med rekrytering. Att få rätt medarbetare från början gör det enklare att komma igång och växa. Det gäller också att ta väl hand om de nyanställda och lära dem konceptet från grunden. 
  • Sök rätt lägen från början. Acceptera inte sämre alternativ om det inte är absolut nödvändigt. Få kunder går en omväg för att handla, vilket är ännu mer påtagligt om man är en ny kedja. Det gäller samtidigt att hålla koll på expansiva lägen.

Pocket Shop vill avdramatisera böcker och läsning. Med aktiva medarbetare som uppmuntras till kundkontakt vill man skapa en egen känsla i butikerna. I Storbritannien sker det under vinjetten ”We love booooks”.

– Vårt varumärke ”Pocket Shop” säger ju ingenting om verksamheten på engelska, förklarar Anna Borné Minberger om tillägget i butiksprofilen.

Precis som i Sverige anpassas varje butik till sin specifika kundprofil. Ett basutbud i botten och sedan kan butikschefen lägga till och dra ifrån.

– Det är ett sätt att också visa att kunden är betydelsefull för oss. Kunnig personal är a och o och vi lägger ned stor kraft vi rekryteringar.

Flera medarbetare från Sverige har också varit över i Storbritannien och ”praktiserat” i butikerna. Allt för att sprida samma arbetssätt, men också för att ge kunderna samma känsla i butiken.

– Det är Pocket Shop-andan vi vill sprida, säger Anna Borné Minberger.

Och det har redan gett effekt.

– Det finns kunder som hört talas om oss och aktivt söker upp oss, liksom andra som faktiskt tar omvägar för att besöka butikerna.

Hur har det första året i Storbritannien varit?
– Det är så klart utmanande att vara en liten aktör, att synas och bli känd. Det tar tid.

Vilka är svårigheterna, jämfört med Sverige?
– Hyrorna är höga och det är tuff konkurrens om bra lägen. Dessutom har fastighetsägare ofta klart för sig vad för typ av kedja de vill ha in i ett specifikt läge. Utöver det får man ofta prata med fler parter eftersom stora tågstationer i London är delade mellan järnvägsbolaget och tunnelbanan.

– Men, å andra sidan, är personalkostnaderna lägre, så i viss mån jämnar det ut sig. Sammantaget finns det en enorm potential i Storbritannien för oss.

Det finns kunder som  tar omvägar för att besöka butikerna

Hur har ”branschen” reagerat på er etablering?
– Vi är för små än så länge för att det ska bli någon reaktion. Men andra bokkedjor satsar också på mindre enheter. Fastighetsägare är positiva, vi ses som ett nytt alternativ.

Vilka erfarenheter har ni från tidigare utlandsetableringar?
– Först och främst att det är högtrafikerade reselägen med bra exponering som gäller, oavsett land. 

Har du några drömlägen i Storbritannien?
– Ja, givetvis. En butik i rätt läge på Londons största flygplats Heathrow skulle ju inte vara fel. Och så finns det bra lägen på alla de större järnvägsstationerna i London.

Hur ser du på fler utlandsetableringar, Danmark eller Norge till exempel?
– Varje land kräver kraft från vår sida och vi vill i nuläget inte sprida oss mer. När det gäller Norden måste man komma ihåg att förutsättningarna är olika och att det krävs anpassning till varje land.

– Målet är alltid att vi ska bli lokalt kända, och då måste allt bli rätt, framhåller Anna Borné Minberger.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Stekheta smaktips för sommaren: ”Det finns ingenting man inte kan grilla”

Från markiser till mat. Michael Sigurdson i Onsala driver Zigges BBQ med egna kryddblandningar och grillevent på menyn, och vet att långsamt alltid är bäst.
Nyhet

Lidl skakar om i USA – i går öppnade lågpriskedjans första tio butiker

En mindre revolution inom amerikansk dagligvaruhandel. Så betecknas torsdagens öppning av Lidls tio första butiker i USA.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet