Foto: Johan Marklund

Odd Mollys stilfulla siffror

Kraftigt ökad försäljning och fördubblat resultat. 2016 blev ett starkt år för Odd Molly. ”Vi är mycket nöjda”, säger vd Anna Attemark.
Text: Thomas Ohlén

Odd Molly i siffror

                               2016    2015
Nettoomsättning    423,2   345,3
Rörelseresultat         24,5     12,5
Nettoresultat            17,7       9,8

Beloppen är i miljoner kronor.

Odd Mollys bokslutskommuniké för 2016 visar att nettoomsättningen steg med 23 procent och därmed nådde modekedjan drygt 423 miljoner kronor.

En förklaring är den snabbväxande e-handeln.

– Vår digitala strategi med webb-shopen som motor i kombination med en stark närvaro i sociala medier ger effekt, säger Anna Attemark.

Sista kvartalet öppnade Odd Molly en butik i Hansahuset i Malmö och sin första shop-in-shop i Portugal på varuhuset El Corte Inglés i Lissabon.

Samtidigt öppnade en partner i USA sin andra Odd Molly-butik i skidorten Aspen.

– Jag var på plats vid invigningen och kunde återigen konstatera att Odd Molly har ett butikskoncept som stilmässigt står ut. Tillsammans påbörjade vi också byggnationen av ytterligare en partner-butik i Boulder i Colorado. Där kommer vi att testa hur varumärket fungerar på en universitetsort i USA.

Rörelseresultat förbättrades i fjol med 97 procent till 24 miljoner kronor.

– Vi är mycket nöjda med utvecklingen trots att hösten var utmanande för hela branschen med ovanligt varmt väder och därmed stort rea-tryck, säger Anna Attemark.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi…
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole…
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela…
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem…
Nyhet