Ny studie: Vass kundklubb lyfter försäljningen

Det kan löna sig rejält att lägga kärlek på sin kundklubb. En satsning på ökad relevans påverkar försäljningen. Det visar en ny undersökning. ”Men det är många som kan göra mycket mer av sin kundklubb”, säger Stefan Romeis, expert på lojalitet hos Abalon.
Text: Mikael Sydner

Upplevd relevans är avgörande för om kunderna ska handla hos den kedja där man är medlem i kundklubben.

Det visar den nya undersökningen ”Kundlojalitet genom ökad kundinsikt” från Visma Retail, Abalon och Kantar Sifo.

Med relevans menas här erbjudanden som är baserade på vad kunden gillar eller ofta köper.

Det är till och med så att det finns samband mellan relevans och share of wallet, det vill säga den andel av kundens köp som faktiskt sker i den enskilda kedjan där man är medlem. Ju högre upplevd relevans, desto större del av kundens plånbok landar hos det företaget.

– Det här visar hur viktigt det är att skapa relevans i lojalitetsprogram, att kedjan har kundinsikt i allt de gör, säger Stefan Romeis.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Loading...