Näthandeln med mat i Europa rullar allt snabbare: ”Händer oerhört mycket”

E-handel med mat i Europa tar fart på bred front. Efter att ha suttit fast i en ond cirkel i många länder är nya köpmönster och smidigare leveranslösningar en ”propplösare”.
Text: Kalle Östgren

Storbritannien och Frankrike är sedan länge Europas jättar inom e-handel med mat.

Nu lossnar det på allvar för med mat på nätet också i många andra länder, inte minst på jättemarknaden Tyskland.

E-handel är den snabbast växande marknaden i Europas detaljhandel och nätets andel av de totala matinköpen i Västeuropa väntas dubbleras på sex år, mellan 2016 och 2022 – från en andel på 2,4 procent till 4,4 procent.

Säljökningarna kommer efter att nätmaten suttit fast i ett ”moment 22” på många marknader. Kunderna har tvekat inför statiska leveranslösningar och ovanan att handla utan att kunna se varorna fysiskt, volymerna har stått och stampat och kedjorna har haft låg motivation för att satsa på nya idéer.

Priskriget och de pressade marginalerna i den europeiska dagligvaruhandeln har också bromsat utvecklingen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...