Pontus Edman

Modemärket går som tåget – och höjer tempot med egen jeansbuss

LOS ANGELES. Kedjan tackade nej till en storinvestering när grundarna medverkade i den amerikanska versionen av tv-programmet Draknästet. Det har de aldrig ångrat. Klädmärket Buck Mason går som tåget.
Text: Susan Karling

Drar på sommarturné

Den rullande butiken, en skolbuss från 1997 döpt till The Open Road, ger sig i sommar ut på en turné utmed den amerikanska västkusten – från Laguna till San Francisco. I höst är planen att besöka kontinentens alla 50 delstater.
Bussen, som körs av en basist och barista vid namn Adam Laidlaw, stannar normalt i 2–4 veckor vid en lämplig plats. Butikens turnéplan finns i regel på företagets hemsida och/eller i de egna sociala kanalerna.
Inredningen ska vara så lik bolagets fysiska butiker som möjligt.
– Bussen gör oss mobila, samtidigt som den fungerar som en komplett butik utan att förlora något av märkets estetik, säger Sasha Koehn till CNTraveler.

Det började med två grannar i Venice Beach i södra Kalifornien som pratade kläder och mode.

Nu, bara fyra år senare, omsätter Buck Mason mångmiljonbelopp på sin tillverkning och försäljning av ”klassiskt amerikanskt mode för män”.

Det mesta sker online, men Buck Mason har två butiker och en rullande ”jeansbuss” som dyker upp på såväl kända shoppinggator som på festivaler och i nöjesparker.

Det ovanliga med Buck Mason är att det inte bara är designen som är amerikansk. Alla kläder sys i USA, företrädesvis i närområdet i södra Kalifornien.

– Vi ritar, färgar, klipper och syr max sex kvarter från vårt huvudkontor, förklarar en av grundarna och ägarna, Erik Schnakenberg.

– Och satsningen ligger på tidlös design. ”Säsongens färger” är inte riktigt vår grej.

Ett år efter att företaget grundades medverkade Buck Mason-ägarna i realityserien ”Shark Tank” som är den amerikanska motsvarigheten till Draknästet där investerare träffar nya företag som söker kapital. Erik Schnakenberg och Sasha Koehn blev erbjudna 200 000 dollar för åtta procents ägande i bolaget, men valde att tacka nej.

– Vi var rädda att förlora alldeles för mycket av vår självständighet, förklarar de i en intervju med Business Insider.

Pontus Edman
RÄTT STIL. Bussen ska kännas så lik Buck Masons butiker som möjligt med mycket vita ytor.
Pontus Edman
HÅLLPLATS. Bussbutiken kan nå ut till kunder nästan var som helst.
Pontus Edman
STJÄRNGLANS. Buck Masons jeans bärs ofta av kändisar som Ryan Gosling och Chris Pratt.
Pontus Edman
NYTT LIV. Den gamla skolbussen kostade strax under 5 000 dollar och har totaltrenoverats.
Pontus Edman
PÅ TURNÉ. Med taggen #buckopenroad ska man kunna hänga med bussens framfart i sociala medier.

Men uppmärksamheten i tv gav deras verksamhet en rejäl skjuts framåt. Försäljningen i butik femdubblades på några veckor och näthandeln ökade kraftigt den också.

I dag består sortimentet av jeans, t-shirts, tröjor, skjortor, hattar och andra accessoarer.

– Vi ökar utbudet gradvis. Men det sker långsamt. Affärsidén om att erbjuda tidlöst, modernt och hållbart mode till bra kvalitet ändrar vi inte på, säger Sasha Koehn.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet