Pontus Edman

Modemärket går som tåget – och höjer tempot med egen jeansbuss

LOS ANGELES. Kedjan tackade nej till en storinvestering när grundarna medverkade i den amerikanska versionen av tv-programmet Draknästet. Det har de aldrig ångrat. Klädmärket Buck Mason går som tåget.
Text: Susan Berzelius

Drar på sommarturné

Den rullande butiken, en skolbuss från 1997 döpt till The Open Road, ger sig i sommar ut på en turné utmed den amerikanska västkusten – från Laguna till San Francisco. I höst är planen att besöka kontinentens alla 50 delstater.
Bussen, som körs av en basist och barista vid namn Adam Laidlaw, stannar normalt i 2–4 veckor vid en lämplig plats. Butikens turnéplan finns i regel på företagets hemsida och/eller i de egna sociala kanalerna.
Inredningen ska vara så lik bolagets fysiska butiker som möjligt.
– Bussen gör oss mobila, samtidigt som den fungerar som en komplett butik utan att förlora något av märkets estetik, säger Sasha Koehn till CNTraveler.

Det började med två grannar i Venice Beach i södra Kalifornien som pratade kläder och mode.

Nu, bara fyra år senare, omsätter Buck Mason mångmiljonbelopp på sin tillverkning och försäljning av ”klassiskt amerikanskt mode för män”.

Det mesta sker online, men Buck Mason har två butiker och en rullande ”jeansbuss” som dyker upp på såväl kända shoppinggator som på festivaler och i nöjesparker.

Det ovanliga med Buck Mason är att det inte bara är designen som är amerikansk. Alla kläder sys i USA, företrädesvis i närområdet i södra Kalifornien.

– Vi ritar, färgar, klipper och syr max sex kvarter från vårt huvudkontor, förklarar en av grundarna och ägarna, Erik Schnakenberg.

– Och satsningen ligger på tidlös design. ”Säsongens färger” är inte riktigt vår grej.

Ett år efter att företaget grundades medverkade Buck Mason-ägarna i realityserien ”Shark Tank” som är den amerikanska motsvarigheten till Draknästet där investerare träffar nya företag som söker kapital. Erik Schnakenberg och Sasha Koehn blev erbjudna 200 000 dollar för åtta procents ägande i bolaget, men valde att tacka nej.

– Vi var rädda att förlora alldeles för mycket av vår självständighet, förklarar de i en intervju med Business Insider.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...