Ikano

Kunderna är tryggast utanför city

De flesta tycker att det är säkrare och tryggare att shoppa i externhandeln än i stadskärnan. Det visar en ny Market-rapport. ”De externa köpcentrumen slipper i stort sett klientelet som bara drar omkring och begår brott”, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.
Text: David Jansson

Tre tunga tips

Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, lyfter fram tre tips för ökad säkerhet.

Hyr in ordningsvakter eller väktare.
Utnyttja det faktum att ni är många och använd en del av de gemensamma resurserna till personal som gör handelsplatsen tryggare och säkrare.

Håll rent och snyggt.
Se till att det är rent och snyggt och ordning och reda på handelsplatsen. Omkullsparkade soptunnor, snedställda sittbänkar och trasig belysning kan förstöra mycket.

Skylta tydligt.
Kunderna känner sig säkrare och tryggare om de genom tydlig information lätt kan ta reda på var de hittar butiker, serveringar, toaletter, parkering och annat de letar efter. 

De flesta köpcentrum och handelsplatser i landet får högre betyg av konsumenterna för tryggheten och säkerheten än för nästan allting annat, till exempel butiksutbudet, serveringarna, parkeringarna, trivseln och bekvämligheten.

Det visar Markets rapport Sveriges köpcentrum 2017.

– Att de allra flesta känner sig ganska trygga och säkra där de handlar stämmer med den bild jag har, säger säkerhetschefen Per Geijer på Svensk Handel.​

– En förklaring är att de stölder, hot och annan brottslighet som förekommer på våra handelsplatser i första hand inte drabbar kunderna utan butikspersonalen och andra som arbetar där.

– Men den grova brottslighet som medierna rapporterar om kan givetvis skrämma många och få dem att välja att handla någon annanstans där de upplever det som tryggare och säkrare.

​Att konsumenterna känner sig mer trygga och säkra på vissa handelsplatser än på andra, framgår tydligt i rapporten Sveriges köpcentrum 2017.

Ett övergripande mönster är att de flesta upplever tryggheten och säkerheten som bättre på de stora externa köpcentrumen än i cityhandeln.

Ett exempel är att Väla utanför Helsingborg hyllas som tryggt och säkert av nästan två av tre konsumenter, medan enbart fyra av tio säger samma sak om Helsingborgs centrum.

– En förklaring är att de externa köpcentrumen nästan bara har bilburna kunder och därmed i stort sett slipper klientelet som bara drar omkring och begår brott, skräpar ner och ägnar sig åt skadegörelse, säger Per Geijer.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...