Foto: Pressbild

Hemtex nya koncept: ”Något av en branschglidning”

Tydligt och överskådligt, en högre modegrad och ett mer inspirerande sortiment. Så ser Hemtex nya konceptbutik ut. ”Tidigare har det varit svårt att se skogen för alla träden”, säger vd Björn Abild, som var på plats på invigningen i Kungsmässan i dag.
Text: Agneta Renmark

I dag är det premiär för den första av Hemtex totalt fem nya pilotbutiker där ett uppdaterat och omarbetat koncept presenteras för kunderna. Tanken är att det ska bli enklare, roligare och mer prisvärt att handla hos Hemtex.

– Vi har arbetat med det här nya konceptet i åtta månader, gjort analyser kring vad kunderna vill ha och vad vi kan göra bättre. Bland annat har vi varit i London för att göra research, säger Björn Abild, när han är på plats i butiken i Kungsbacka för att klippa band och möta både kunder och medarbetare.

Han förklarar att problemet med Hemtex tidigare varit att kunderna haft svårt att hitta produkterna. Detta har man nu ändrat på med hjälp av en ny typ av ljussättning, att exponera produkterna mer efter färg än stil och att satsa på mekanisk försäljning i kombination med den personliga servicen.

– Att köpa en ny kudde är inte helt lätt, det finns både olika material och funktion som vi nu förklarar bättre så att kunden enkelt förstår. Den som sover på mage behöver en viss typ av kudde medan den som sover på rygg behöver en helt annan, säger Björn Abild.

För att öka merförsäljningen satsar man även på en ny typ av sortiment med ”hårda varor till bra priser”. Det kan till exempel vara en ljusstake i form av en apa, ett grytunderlägg som ser ut som en ananas, eller varför inte en konstgjord kaktus att hänga upp smycken på?

– Javisst, detta är något av en branschglidning, så är det. Man kan säga att vi går från att vara en utpräglad hemtextilkedja till att nu bli en inspirerande heminredningskedja, säger Björn Abild, som tycker att det är toppen om man inte måste tapetsera om för att skapa förändring där hemma, när det i stället kan räcka med att köpa några nya textiler och prylar.

Redan 18 april väntar invigningen av nästa konceptbutik, på Västermalmsgallerian i Stockholm, och sedan följer ytterligare tre butiker i bland annat Göteborg och Luleå. Om det nya konceptet slår lika väl ut som Björn Abid och hans medarbetare hoppas väntar sedan en framtida utrullning i övriga knappt 160 butikerna runt om i Sverige, Finland och Estland.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...