Gregor Fischer

Granit tror stenhårt på tillväxt i Tyskland: ”Kan bli vår största marknad”

Inredningskedjan Granit vill växa – med nya butiker, mer e-handel och företagsförsäljning. En viktig hörnsten i strategin är expansion utomlands. ”Tyskland kan bli vår största marknad”, säger nye vd:n Carl-Mikael Bergendahl.
Text: Lars Welin

Nyligen invigdes kedjans fjärde butik i Tyskland. Intrycken från den nya butiken i Berlin är entydiga.

– Det finns stor potential för oss i Tyskland. Tyskarna gillar den sparsmakade nordiska stilen samtidigt som svenska varor och företag generellt har ett gott rykte, säger Carl-Mikael Bergendahl.

Han tillträdde som vd den 1 september efter att ha varit landschef i Tyskland i drygt ett år. Han bytte med tidigare vd Katarina Grapengiesser som numera är Europachef och därmed huvudansvarig för expansionen i Tyskland. Hon blir även stationerad i Tyskland.

Den tyska marknaden, med drygt 80 miljoner invånare i landet, är stor.

– Det finns över 30 städer med mer än 200 000 invånare och ett antal miljonstäder, konstaterar Carl-Mikael Bergendahl.

– Det är ett land med stabil ekonomi och stark köpkraft.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...