Esprit efter krisen: ”Vi ska bli relevanta igen”

Konkurser, butiksstängningar, förluster. De senaste åren har varit tuffa för klädklassikern Esprit. Nu ser man dock ljuset i tunneln. ”Vi är på rätt väg men det har varit en smärtsam process”, säger kedjans general manager, Europa och Nord- och Sydamerika, Dieter Messner.
Text: Mikael Sydner

Esprit var en gång en framgångssaga. Varumärket var så pass etablerat att man talade om en Esprit-kvinna, det vill säga en lojal kund i åldern 35-45 år.

Men efter hand som varumärket tappade kraft hos yngre kvinnor höjdes också snittåldern på kunderna.

– De yngre kvinnorna hittade inte längre vad de ville ha, säger Dieter Messner som sedan 2015 ansvarar för Esprit i Europa och i Nord- och Sydamerika.

Den tidigare så välsmorda maskinen började hosta och knarra runt 2008.

– Vi expanderade för snabbt med för stora butiker på fel ställen, vi tappade bort den röda tråden i vårt utbud, vi provade en rad saker vilket mestadels förvirrade våra kunder.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...