Foto: Gustaf Olsson

Elgigantens nya click and collect: Hämtningen flyttar in i varuhusen

Click and collect växer så det knakar hos Elgiganten. Nu flyttar kedjan utlämningen av varorna från servicedisken vid lagret in i varuhusen. ”Vi får möjlighet att sälja mer."
Text: David Jansson

På Elgiganten har andelen e-handelskunder som väljer att hämta sina produkter i något av varuhusen mer än fördubblats under de senaste tre åren genom att öka från 20 till 45 procent.

– Det är knappast någon tillfällighet utan hänger samman med att vi under de här åren har genomfört en rad åtgärder för att göra det enklare för kunderna att välja vår collect at store-lösning, säger vd Niclas Eriksson till Market.

– Exempelvis har vi på hemsidan gjort det mycket tydligare för kunderna att de kan välja att själva hämta sina produkter samtidigt som vi förbättrat informationen om hur de konkret ska gå tillväga när de väljer det alternativet.

Nyligen tog Elgiganten ytterligare ett steg. Utlämningen av varorna flyttas från servicedisken intill lagret till en pick up-yta inne i varuhuset där kunderna själva plockar ihop sina paket och tar dem till kassan.

– Vi tror att kunderna kommer att uppskatta förändringen eftersom de i butiksmiljön lättare kan sätta sig i kontakt med våra säljare och ställa de frågor de ofta har, till exempel om vilka tillbehör de behöver och hur installationen ska gå till. Samtidigt får ju vi möjlighet att sälja mer, säger Niclas Eriksson.

I hur många varuhus har detta redan genomförts?
– 80 procent av varuhusen har i dag denna lösning och resten håller på att bygga om eller justera befintligt koncept.

När ska förändringen vara genomförd i alla varuhus?
– Alla ska ha denna lösning på plats innan sommaren.

Erfarenheterna så här långt?
– Feedbacken från våra kunder har varit väldigt positiv och vi ser redan att kunderna får bättre hjälp och att vi säljer mer tillbehör och kringutrustning.

Har förändringen ställt till några problem?
– Det som varit väldigt utmanande är att vi har olika storlek på produkterna. Stora tunga varor, som exempelvis tvättmaskiner och kylskåp, måste kunderna hämta ut på klassiskt sätt. Detta eftersom varorna innebär alltför tunga lyft för kunderna men också för att det är ont om plats i varuhusen.

– Vidare ökar detta sätt att handla konstant varför vi fortlöpande måste justera upp bemanningen kring att plocka ihop produkterna. I hektiska perioder har vi inte varit tillräckligt snabba. Just nu lovar vi kunderna att varan finns framplockad två timmar från beställning.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...