Elektronikhandelns sågning: En straffskatt som helt missar målet

Snart slår den nya kemikalieskatten till. Elektronikhandeln kommer att drabbas av både snåriga regler och prishöjningar. ”Extremt illa genomtänkt”, säger Webhallens marknadschef Anton Nilsson.
Text: Mikael Sydner

Om Kemikalieskatten

Skatten beräknas på varornas vikt utan emballage och är åtta kronor per kilo för vitvaror och 120 kronor per kilo för övrig elektronik.

Skatten begränsas till maximalt 320 kronor per vara.

Det finns möjlighet att göra avdrag på skatten om varan inte innehåller vissa listade grupper av flamskyddsmedel. Avdraget är 50 procent alternativt 90 procent av skattebeloppet beroende på vilken grupp av flamskyddsmedel som varan inte innehåller.

En rad olika produkter inom hemelektronik som datorer, kylskåp och mobiltelefoner kommer från och med den 1 juli att omfattas av den nya kemikalieskatten.

Syftet är att minska försäljningen av prylar som innehåller skadliga flamskyddsmedel och i stället främja elektronik som innehåller bättre alternativ.

Klas Elm, vd för Elektronikbranschen, köper inte den retoriken.

– Man har sålt in lagen med miljöargument men egentligen är det inget annat än en fiskal verksamhet för att dra in pengar still statskassan. Det är ohederligt, säger han och fortsätter:

– Jag känner ilska och frustration eftersom jag har jobbat med frågan i flera år. Först ville vi stoppa skatten. När det inte gick ville vi förändra den och nu sliter alla sitt hår för att förstå reglerna, säger han.

Det här kan bli en stor hävstång för utländska e-handlare

Att den svenska skatten blir en administrativ black om foten förklarar Klas Elm med att det inte finns några rutiner eller internt material som det finns kring europeiska lagar.

– Det här är helt nytt och blir svårt att efterleva. Hur Skatteverket ska kunna kontrollera detta övergår mitt förstånd. Det finns inga upparbetade mätmetoder.

Ett annat stort problem är att konkurrenssituationen blir snedvriden eftersom skatten bara drabbar svenska aktörer.

– Eftersom e-handeln har en sådan stor del av hemelektronikhandeln riskerar det här att bli en stor hävstång för utländska e-handlare.

KÄNNBART. Nora Ay på Netonnet säger att det är en betydande del av sortimentet som berörs av skatten.

Moderaterna vill se en annan lösning

Även om branschen nu får leva med skatten i minst ett års tid finns det politiskt hopp om en förändring på sikt.

Så här skriver Moderaterna i sin vårbudgetmotion:

”Den utformning av kemikalieskatten som regeringen nu inför uppfyller inte dessa kriterier utan fungerar enbart som en straffskatt på vitvaror och hemelektronik. Det ger svenska aktörer en betydande konkurrensnackdel jämfört med internationella konkurrenter och riskerar att endast ge begränsad miljönytta och i stället leda till att konsumenter gör sina inköp av vitvaror och hemelektronik via utländska återförsäljare.
Moderaterna vill därför på sikt se en annan utformning av kemikalieskatten än den som regeringen i dagsläget har infört.”

För Klas Elm och Hemelektronikbranschen kvarstår frågan högt på agendan

– Just nu får vi leva med det här. Men om ett år är det en ny valrörelse, och då ska vi driva frågan stenhårt.

Nora Ay på Netonnet sticker inte under stol med att det kan bli kännbart.

– Då skatten endast berör svenska aktörer så ökar naturligtvis även risken att fler svenska konsumenter väljer att handla från utländska aktörer som i och med kemikalieskatten får en allt större konkurrensfördel, säger hon.

Hon menar vidare att det är ”en mycket betydande del” av sortimentet som berörs.

– Vad gäller priserna så ser vi löpande över dem för att säkerställa att vi alltid erbjuder lägsta möjliga pris.

Om varan uppfyller vissa krav gällande flamskyddsmedel i kretskort och plastdelar kan det finnas möjlighet till skatteavdrag.

– Våra leverantörer undersöker nu huruvida vissa produkter redan idag kanske uppfyller dessa krav eller om förändringar i produktionen kan göras för att i stället använda mer miljövänliga alternativ utan att äventyra produkternas elsäkerhet, säger Nora Ay.

Samtidigt betonar hon att Sverige är en för liten marknad för att tillverkarna ska vilja förändra sin produktion i tillräckligt stor utsträckning.

– Det skulle innebära att de positiva miljöeffekterna uteblir.

Media Markt uppger att de kommer att inkludera kemikalieskatten i försäljningspriset om produkten berörs av skatten.

Kedjan tror att konkurrensen från utländska nätaktörer möjligtvis kan bli kännbar initialt.

– Men man får inte glömma att det vi har att erbjuda med fysiska varuhus kan de inte konkurrera mot och vi tror att i slutändan är det mer än priset som spelar roll, säger kommunikationschefen Anna Sjödin.

KRITISK. Anton Nilsson på Webhallen anser att skatten är extremt illa genomtänkt.

Även Webhallen ser sig tvingade att höja priserna.

– I nio fall av tio finns inget alternativ annat än att skicka vidare prishöjningen till slutkunden. Elektronikbranschen är ingen högmarginalbransch och på vissa varor kommer den nya skatten att innebära ett påslag som är betydligt större än vår vinstmarginal på en produkt, säger marknadschefen Anton Nilsson som uppger att 30-40 procent av sortimentet berörs.

Han menar att svenska handlare överlag drabbas.

– Aktörer i Danmark, Finland och Norge kommer garanterat att titta noga på situationen. Om man slår ihop denna godtyckliga punktbeskattning med den lika godtyckliga Copy Swede-skatten kan vi tala om skillnader på upp till 800 kronor inklusive moms för den svensk som vill köpa en vara av en svensk återförsäljare.

Han poängterar också att skatten är ”extremt illa genomtänkt” rent redovisningsmässigt där viss rapportering krävs dagligen och att skatten ska betalas in inom fem arbetsdagar.

– Det är en enormt hög administrativ belastning. En lagstadgad skatt ska inte vara svår att följa eller kontrollera. Vi har sett många konstiga och ologiska ersättningar genom åren, men kemikalieskatten är den mest vidlyftigt framtagna och ej genomtänkta punktskatt som någonsin tagits fram.

– Ingenstans gynnar det heller miljön på något sätt. Det är en straffskatt som helt missar målet som lagstiftarna har satt upp.

Urban Hiärne, Sverigechef för Hi-fi Klubben, vill i nuläget inte kommentera frågan.

– Vi är mitt upp i detta och alla beslut är inte är tagna ännu, säger han.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Stekheta smaktips för sommaren: ”Det finns ingenting man inte kan grilla”

Från markiser till mat. Michael Sigurdson i Onsala driver Zigges BBQ med egna kryddblandningar och grillevent på menyn, och vet att långsamt alltid är bäst.
Nyhet

Lidl skakar om i USA – i går öppnade lågpriskedjans första tio butiker

En mindre revolution inom amerikansk dagligvaruhandel. Så betecknas torsdagens öppning av Lidls tio första butiker i USA.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet