E-handelskungen utmanar matjättarna: ”Det är klart att vi vill bli störst”

Nya nätmatsaktören Delitea växer och ser en utveckling mot fullsortiment runt hörnet. ”Inom ett år kan vi vara där”, säger grundaren Pär Svärdson.
Text: Michael Sandsjö

Tre krav på framtidens leveranser, enligt Pär Svärdson

1. Ökad flexibilitet ”Fraktfirmorna behöver möta förväntningarna på ett helt annat sätt. Inte minst från de unga kosnumenterna, som ser andra lösningar än vad företagen som kör ut gör.”

2. Ökat teknikstöd: ”Paketen måste hem och kunden vill ha en större insyn i leveransprocessen. 'Var är bilen just nu' och 'hur kan jag dirigera om min leverans' är bara några av svaren vi behöver kunna ge.”

3. Träning. ”Folk behöver träna. Den första leveransen kan kännas lite osäker, men efter ett par gånger känns det naturligt”.

När e-handelsprofilen Pär Svärdson släppte nyheten om Delitea, i augusti förra året, upprepade han mantrat som legat till grund för Apoteas framgång: ”Snabba leveranser med prisvärda kvalitetsvaror”.

Åtta månader senare ser Svärdson stora tillväxtmöjligheter för nätmatsuppstickaren, som delar logistik och teknik med Apotea i Morgongåva.

– Vi har startat bra och ökar hela tiden. Nu går vi mot ett fullsortiment och testar modeller genom att sälja kylvaror till våra anställda. Det är så vi brukar göra. Labba och bygga en fungerande e-handel hemma, innan vi släpper på till kund.

Inledningsvis har Delitea satsat på torrvaror och delikatesser. Det kan alltså komma att ändras snart, säger Pär Svärdson.

Med 75 procents säkerhet är Delitea en fullskalig matbutik på nätet inom ett år, uppskattar Svärdson.

– Den stora utmaningen med kylvaror och färskvaror är förstås hållbarheten. Man kan inte bli liggande på sakerna, säger Pär Svärdson.

Geografiskt levererar Delitea över hela landet. En bra dag lämnar ett par tusen artiklar Morgongåva och när logistiken analyseras syns bland annat att många av kunderna kommer från landsbygden.

– En överraskande stor del av beställningarna görs från mindre orter. Det är trevligt, säger Pär Svärdson.

Logistiskt skulle inte utbyggnaden av Deliteas sortiment ta varken ny yta eller nya pengar i anspråk.

I och med att lokalerna i Morgongåva Företagspark ska växa till 32 000 kvadratmeter finns redan förutsättningarna.

– Morgongåva är redan den adress i dag från vilket det skickas mest paket hem till kund. Målet är att det ska bli landets e-handelsnav, om det inte redan är det. All logistik finns där, säger Pär Svärdson.

På frågan om hur Delitea vill positionera sig på den växande nätmatsmarknaden konstaterar Pär Svärdson att ”det är viktigare att vara bäst än störst”. Men så lägger han snabbt till att ”det är klart att vi vill bli störst”.

Vilka erfarenheter har du tagit med dig till Delitea från Apotea?

– En sak framför allt annat: vikten av bra leveranser. Det blir tydligare för varje grej vi gör.

Så säger konkurrenterna om Delitea

Måns Danielsson, vd Mat.se:

“Pär Svärdsson är duktig. Han kommer säkert att göra en gedigen satsning. Beroende på hur Delitea utformar tjänsten kan det driva på utvecklingen av branschen.”

Magnus Rosén, affärschef e-handel Ica Sverige:

”Marknaden är ju fortfarande ganska liten och ju fler aktörer som är med och driver den, desto bättre. Konkurrens är bra. Det gör att vi behöver vara ännu bättre för att vinna.”

Tomas Kull, vd Mathem:

”Pär Svärdson brukar göra bra saker, men det är en sak att sälja torrvaror och en helt annan att ge sig in på kylda varor.”

Claes Hessel, e-handelschef Coop:

”E-handeln av mat fortsätter att växa kraftigt, så det är inte konstigt att det kommer nya aktörer. Coops fokus är att fortsätta utveckla vår tjänst.”

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...