Foto: Clas Ohlson

E-handeln pressar Clas Ohlson: ”Behöver titta på sortiment och service”

E-handelns snabba tillväxt påverkar också Clas Ohlson. Kedjan pausar butiksexpansionen och testar nya format. ”Vi behöver dessutom se över och optimera butikslägena”, säger nya vd:n Lotta Lyrå till Market.
Text: Thomas Ohlén

Clas Ohlson i världen

Antal butiker i respektive land, Q2*
Sverige 88
Norge 84
Finland 39
Storbritannien 7
Tyskland 3
Förenade
arabemiraten 2

Försäljning per land, mkr, Q2*
Sverige 898
Norge 794
Finland 243
Övriga 64

*Avser augusti-september 2017.

Onsdagsmorgonen var kall i Stockholm med minus tre grader och 94 procents luftfuktighet – och det drog fram kyliga vindar även inne i Clas Ohlsons flaggskeppsbutik på Drottninggatan.

Clas Ohlsons butiker har färre besökare.

Och nettoomsättningen har stagnerat.

– Trafiken till våra butiker är en fortsatt utmaning, säger Lotta Lyrå ärligt när hon ger Market en exklusiv intervju på hushållsavdelningen efter presentationen av siffrorna för sitt första kvartal som vd (augusti-oktober).

Vad beror det på att Clas Ohlson inte längre lockar lika många besökare till de fysiska butikerna?

– Förändringen beror främst på att detaljhandeln är global. Konsumenterna kan handla från vem eller vilka de vill i dag. Det gör att marknaden ser annorlunda ut jämfört med tidigare.

Vart tar kunderna vägen? Tappar ni till andra kedjor med stark prisimage?
– Det som framför allt sker är att e-handeln ökar. Alla branschorganisationer pratar om ett stort flöde till utlandet, säger Lotta Lyrå.

Clas Ohlson har försökt att möta konkurrensen med extra kommersiella investeringar under perioden i form av marknadsföring och pris men den tröga utvecklingen fortsatte i november med en försäljning på samma nivå som motsvarande månad för drygt ett år sedan.

Lotta Lyrå poängterar att det krävs mer.

– Det är ju så att varje kund som kliver över tröskeln här i butiken eller på webben måste få bästa möjliga omhändertagande.

Behöver även sortimentet förändras eller måste ni tillföra nya produktgrupper?
– Vi håller på med en strategisk översyn av erbjudandet. Så här långt säger den att vi behöver titta på nya produktsortiment och på servicen. Vi kanske ska ha mindre fokus på annat. Vi är inte klara ännu men jag tror att vi får se en sådan omställning, svarar Lotta Lyrå.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...