Foto: Lars Welin

Coops nya bakslag: ”Besviken”

Coop Sverige och de stora föreningarna tappade försäljning också förra året. KF:s vd är besviken. ”Jag hade hoppats att vi skulle ligga på en högre nivå”, säger Tommy Ohlström.
Text: Thomas Ohlén

Markets ekonomiska granskning av Coop Sveriges bokslutskommuniké och de sju största föreningarnas årsredovisningar för 2016 avslöjar att dessa omsatte knappt 37,4 miljarder kronor.

Det var 2,1 procent lägre än 2015.

– Tappet beror i huvudsak på att vi har avvecklat byggvarudelen, reducerat non food-sortimentet, krympt ytor och ställt om många butiker, säger Tommy Ohlström.

Främsta förklaringen till kooperationens totalt försämrade omsättningssiffra är utvecklingen i Coop Sverige.

Butiksförsäljningen föll med 4,9 procent – eller 854 miljoner kronor.

– Coop Sverige ligger före föreningarna och har uppgraderat nästan en tredjedel av butikerna. Försäljningen påverkas negativt under den tid som butikerna ställs om till de nya koncepten.

Hur ser du på nivån på omsättningsminskningen?
– Lägre försäljning var kalkylerad men den blev större än vad jag hade hoppats på, säger Tommy Ohlström.

Konsum Värmlands nettoomsättning sjönk förra året med ytterligare 4,3 procent på grund av fortsatt renodling.

Tillväxten var dock 0,2 procent exklusive sålda verksamheter och nedlagda butiker.

– Marknadsandelen är fortfarande hög, påpekar vd Tomas Sjölander och nämner siffran 46,5 procent.

Coop Mitt tappade drygt 2,9 procent jämfört med 2015.

– Avvecklingen av Coop Forum i Borlänge är huvudsakligen orsaken till den minskade försäljningen, uppger vd Anders Stake i årsredovisningen.

Coop Väst lyfte nettoomsättningen mest av föreningarna i fjol: 103 miljoner kronor eller 1,9 procent.

Samtidigt fördubblades rörelseresultatet till 65 miljoner kronor (exklusive en fastighetsförsäljning 2015).

– Konkurrensen är hård men vi har tagit marknadsandelar och det beror på att vi har väldriftade butiker och bra personal, säger marknadschefen Mikael Mattsson.

Kf Göta hade den procentuellt bästa utvecklingen bland de stora föreningarna och ökade försäljningen med 4,4 procent.

Däremot förvärrades den ekonomiska situationen radikalt.

– Nu är det fokus på konsolidering och kraftigt resultatförbättrande åtgärder, säger nye vd:n Jerry Svennerlind om rörelseförlusten på 68 miljoner kronor.

Konsum Värmlands förlust steg också och berodde främst på nedläggningar, omställningar och avvecklingar.

– För att kunna blicka framåt har vi valt att belasta så mycket kostnader som möjligt på förra året, förklarar Thomas Sjölander.

Coop Kristianstad-Blekinge fördubblade sitt rörelseresultat – trots historiskt höga investeringar i butiksnätet.

– Vi har fått avkastning på våra omfattande satsningar på modernare butiker. Driften av butikerna håller en hög nivå och vi har lyckats att reducera svinnet. Och tack vare samarbetet inom Coop i Sverige har vi bättre inköpsvillkor, säger vd Per-Åke Sandsjö belåtet.

Tommy Ohlström påpekar att Coop Sveriges och föreningarnas fördjupade samarbete kommer att generera ytterligare ekonomiska fördelar.

– Coop-systemet har hittills tjänat 1,5 miljarder kronor på gemensamma inköp, logistik och marknadsarbete.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...