Foto: Pontus Edman

Björn Borg är en vinnare

Högre försäljning och starkare resultatet. Egen retail och e-handeln lyfter Björn Borg. ”Mycket starkt”, säger vd Henrik Bunge.
Text: Thomas Ohlén

Björn Borg i siffror

                              2016    2015
Nettoomsättning    631,6   574,3
Rörelseresultat        21,4     14,6
Nettoresultat           17,9       7,3

Beloppen är i miljoner kronor och avser helåret.

Björn Borgs bokslutskommuniké för 2016 visar att nettoomsättningen ökade med tio procent jämfört med 2015 och nådde drygt 630 miljoner kronor.

Tillväxten drevs av egen retail och online.

– E-handeln ökade med 33 procent, säger Henrik Bunge och tillägger att grossistförsäljningen var fortsatt ”mycket god” i Sverige, Finland och Storbritannien.

Rörelseresultatet steg under året till 64 miljoner kronor – trots något högre rörelsekostnader och lägre bruttovinst.

– Vi sålde av lagret för att få en så effektiv flytt som möjligt.

Ambitionen för 2017 är att fortsätta förbättra nyckeltalen.

– Bättre genomförsäljning, starkare engagemang, bättre rörelseresultat och högre nettoförsäljning, är Henrik Bunges målsättningar.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Loading...