Biltema trycker på gasen med ny strategi – här är planen

Biltema kommer att fortsätta att hålla hög etableringstakt under de närmaste fem åren. ”Vi byter strategi”, avslöjar marknadsansvarig Henrik Jarl för Market.
Text: Kalle Östgren

Biltemas storsäljare 

Marknadsansvarige Henrik Jarl ringar in de två kategorierna som säljer bäst hos Biltema just nu:

  • Elcyklar. ”En av våra absoluta storsäljare, efterfrågan fortsätter vara väldigt hög”.
  • Byggsortimentet. ”Färger och verktyg som skruvdragare och andra produkter för bygg och renovering säljer mycket bra.”

Biltema fortsätter rulla ut till nya lägen.

Kedjans 50 varuhus ska snabbt bli fler.

Efter beskeden om nya etableringar i Hässleholm och Avesta fortsätter kedjans expansion.

På tur: Upplands-Bro utanför Stockholm i december och Södertälje i februari.

Sedan kommer Biltema att byta etableringsstrategi.

– Vi börjar öppna varuhus på mindre orter. Vår täckning av större orter börjar bli bra och därför skiftar vi fokus framöver. Nu ska vi fylla i de vita fläckarna på Sverigekartan, säger Henrik Jarl.

Under 2018 kommer kedjan att öppna på fyra till sex nya, mindre, orter.

– Nästa år etablerar vi oss bland annat i Charlottenberg och i Varberg, säger Henrik Jarl och fortsätter:

– Västsverige är ett exempel, här finns vi i dag i Göteborg och Borås. Därför är Varberg en perfekt lucka att fylla i.

Biltema kommer att arbeta med strategin att öppna varuhus på mindre orter under de närmaste fem åren.

– Vi har en stark etableringsplan och kommer att hålla takten med fyra till sex nya varuhus per år minst fram till år 2020.

Vi har en stark etableringsplan och kommer att hålla takten med fyra till sex nya varuhus per år

Även att Biltema från 2018 och framåt gör det på mindre orter kommer de nya varuhusen att vara lika stora som tidigare.

– Vi kommer att fortsätta ligga på ytor på cirka fem tusen kvadratmeter, lite beroende på hur tomterna ser ut. Det blir också med fullt sortiment i alla lägen, alla varuhus ska ha minst en produkt i lager av hela sortimentet på 20 000 olika varor, säger Henrik Jarl.

Hur ser ni på expansion också digitalt, i form av att starta e-handel?
– Givetvis tittar vi på olika former av e-handel. Ingenting är spikat gällande när, om eller hur vi ska lansera e-handel. Vi ser att trafiken på vår hemsida och digitala plattformar fortsätter att stadigt öka för varje månad och fler och fler av våra kunder efterfrågar att handla från oss digitalt. Många biltemakunder påbörjar sitt köp på vår hemsida så en naturlig utveckling är ju att kunna handla där också.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Loading...