Bauhaus ser ingen hejd på byggruschen – lanserar nytt butikskoncept

Bauhaus hade sitt bästa år i fjol. Nu går kedjan på offensiven med fler varuhus och ett nytt citykoncept. ”Vi höjer tempot”, säger marknadschefen Johan Saxne.
Text: Mikael Sydner

Bauhaus i siffror

                               2016             2015
Nettoomsättning: 4 868         4 456
Rörelseresultat:     341        327
Nettoresultat:         329         328
Siffrorna är i miljoner kronor.

Byggvaruhandelns superstarka utveckling det senaste året har satt avtryck hos aktörerna.

Bauhaus hade ett rekordår 2016 och lyfte försäljningen med 9,3 procent till drygt 4,8 miljarder kronor.

Samma period växte branschen med 4,4 procent.

– Vi är så klart nöjda. Samtidigt ökar vi ännu mer i år, våra prognoser ser väldigt positiva ut. Vi märker inget mindre tryck på konsumentmarknaden samtidigt som proffsmarknaden ökar. Där tar vi mycket mark men från en ganska låg nivå. Vi började ju som ett konsumentvarumärke, säger Johan Saxne.

Även e-handeln är en av de viktigare förklaringarna till framgångarna.

– Nätvaruhuset är det största varuhuset vi har i hela kedjan med en andel på upp emot 20 procent. Målet är att e-handeln ska omsätta en miljard 2019.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...