Apotea i topp - får fortfarande mest gratisreklam av kunderna

Apotea ligger i toppen: Inget annat varumärke i detaljhandeln får lika mycket rekommendationer av kunderna som det snabbväxande nätapoteket.
”Värdet av att få en review av en kund är ju så stort”, säger Martin Moström på Retail House.
Text: Mikael Sydner

Nöjda kunder gör ofta en stor del av marknadsförarnas jobb genom prata gott om en butik, kedja eller ett varumärke inför vänner och bekanta.

Mest sådan draghjälp får nätapoteket Apotea.

Det visar Markets nya rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2017.

Drygt sju av tio konsumenter som har en relation till Apotea säger att de gärna rekommenderar andra att handla där.

Därmed behåller nätbutiken sin tätposition på listan från motsvarande undersökning 2016.

Näst mest gratisreklam får Ikea: 70 procent av de som har en relation till möbeljätten säger att de gärna rekommenderar andra att handla där.

Adlibris, Gekås och Ica Maxi avrundar topp fem.

Kundernas rekommendationer är en faktor som blir allt viktigare för den egna försäljningstillväxten, menar Martin Moström, vd för shopper marketing-byrån Retail House.

– Värdet av att få en review av en kund är ju så stort. Det stärks av att reklam i dag har svårt att vinna konsumentens förtroende. Att få en banner från ett spelbolag i ansiktet är inget som gör en glad. I stället vänder man sig konsumenterna till de som de har förtroende för när de vill veta vad som är bra, och då det blir det vänner och bekanta, säger han.

Han är inte förvånad att Apotea ligger i toppen.

– De är duktiga på det de gör. Bra hemsida, snabba leveranser och brett produktutbud.

ÖKAT VÄRDE. Kundrekommendationer blir allt viktigare, anser Martin Moström.

Om undersökningen

  • Sammanlagt 3 010 personer i åldrarna 15 år och uppåt deltog i undersökningen som genomförde under april 2017 i GFK:s riksrepresentativa internetpanel.
  • Kunderna fick bedöma vad som är viktigast för dem – priserna, sortimentet, servicen, bekvämligheten, shoppingupplevelsen eller ansvarstagandet olika samhällsfrågor – när de handlar.  De fick också redogöra för vilka butiker de har en relation till  och betygsätta dem utifrån ovanstående kriterier.

Att fyra av tio på listan har sin tyngdpunkt i e-handeln är inte heller någon överraskning, menar Martin Moström.

– Det är där tillväxten finns och många kunder som provar e-handel blir positivt överraskade, när man tidigare varit rädd för att prova på grund av farhågor kring betalning, leveranser och så vidare. Positiva upplevelser sprider man gärna vidare.

Gekås höga placering lär knappast heller förvåna någon. Företaget har konsekvent varit troget sitt koncept och byggt upp en vallfärdande kundkrets i hela landet. Man har också valt bort e-handel för att inte tappa positionen som destination.

– Om bolaget hade köpts av riskkapitalister hade vi säkert fått se ett Gekås mini i varenda köpcentrum i Sverige vilket hade vattnat ur varumärket, säger Martin Moström.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...