Akademibokhandeln sätter fokus på Bokus: "Vi kan bli större än Adlibris”

Sedan några år tillbaka går Bokus äntligen med vinst. Men ledningen är långt ifrån nöjd. "Vi kan bli större än Adlibris inom de segment där vi konkurrerar", säger vd Maria Hamrefors.

Ett av de starkaste varumärkena inom svensk e-handel

  • Bokus är det tredje starkaste varumärket i den svenska e-handeln efter Adlibris och Ikea.
  • Det visar Markets rapport E-handelns hetaste butiker 2016, där styrkan i varumärkena mäts utifrån hur kända och uppskattade de är bland landets konsumenter.
  • Bokus får höga betyg av de flesta som har en relation till varumärket. Men det som imponerar mest på de flesta är sortimentet och hur enkelt det är att handla i butiken.

Källa: E-handelns hetaste butiker 2016

Akademibokhandelns mångåriga slit med att få ordning på den dåliga lönsamheten i de fysiska butikerna har lett till att utvecklingen för nätbokhandeln Bokus har hamnat i skymundan.

– Det externa intresset har varit mycket större för vårt arbete med Akademibokhandeln. Men parallellt har vi haft en mycket god utveckling för Bokus med en stark tillväxt i både försäljning och lönsamhet, säger vd Maria Hamrefors.

Hon påpekar att nätbokhandeln gick med vinst för första gången någonsin 2014, då resultatet efter avskrivningar gick från ett minus på sex miljoner kronor till ett plus på 16 miljoner kronor samtidigt som omsättningen växte från 476 till 513 miljoner kronor.

Den positiva trenden har hållit i sig sedan dess. Förra året uppgick omsättningen till 570 miljoner kronor samtidigt som resultatet efter avskrivningar landade på 36 miljoner kronor.

– Men även om vi i dag är ett av de största företagen i e-handeln och har en välfungerande verksamhet i alla delar finns det fortfarande stort utrymme för oss att utvecklas, säger Maria Hamrefors.

Hon berättar att koncernen förra hösten satte en ny organisation och startade ett förändringsarbete för att stärka Bokus varumärke och kunderbjudande ytterligare.

– Vi har bland annat tagit fram en ny varumärkesplattform som skapat större tydlighet med vad vi vill med Bokus och vilken position vi ska ha på marknaden.

– Vi har också bestämt oss för att satsa mer på att synas mer externt, bland annat genom att satsa mer på digital marknadsföring så att Bokus blir synligt för fler som surfar på nätet.

– Vi går dessutom igenom alla delar av kundresan och vässar allt från sajten till logistiken för att det ska bli så enkelt, bekvämt och roligt som möjligt att handla av Bokus.

Varför omsätter Bokus mycket mindre än Adlibris, som förra året sålde för närmare 1,8 miljarder kronor?

– Det går inte att jämföra Bokus och Adlibris rakt av eftersom vi har helt olika strategier, svarar Maria Hamrefors.

– I vår grupp har vi ju både Akademibokhandeln och Bokus som båda konkurrerar med Adlibris men med olika erbjudanden. Under varumärket Akademibokhandeln erbjuder vi butiker, omnikanal och även andra produkter än böcker. Bokus är bokspecialisten som fokuserar helt på att sälja böcker i alla format online.

– Adlibris däremot går mer åt Amazon-hållet som en generell e-handelsaktör med flera produktkategorier både under varumärket Adlibris och på andra sajter.

Kan Bokus bli större än Adlibris?
– Bokus har definitivt förutsättningar att bli större än Adlibris inom de segment där vi konkurrerar, det vill säga när det gäller försäljning av böcker till privatkonsumenter. Där är avståndet inte stort om vi ser till marknadsandelarna.

Hur stort?
– Det är uppgifter som vi inte delar med oss av. Men avståndet är inte större än att Bokus kan gå om Adlibris inom en inte alltför avlägsen framtid.

– Men att Bokus blir större än Adlibris är givetvis inte det som är viktigast för oss. Det är att båda våra verksamheter, både Bokus och Akademibokhandeln, fortsätter att utvecklas på ett bra sätt försäljnings- och lönsamhetsmässigt.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium
7990kr/år ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Stekheta smaktips för sommaren: ”Det finns ingenting man inte kan grilla”

Från markiser till mat. Michael Sigurdson i Onsala driver Zigges BBQ med egna kryddblandningar och grillevent på menyn, och vet att långsamt alltid är bäst.
Nyhet

Lidl skakar om i USA – i går öppnade lågpriskedjans första tio butiker

En mindre revolution inom amerikansk dagligvaruhandel. Så betecknas torsdagens öppning av Lidls tio första butiker i USA.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet