Akademibokhandeln sätter fokus på Bokus: "Vi kan bli större än Adlibris”

Sedan några år tillbaka går Bokus äntligen med vinst. Men ledningen är långt ifrån nöjd. "Vi kan bli större än Adlibris inom de segment där vi konkurrerar", säger vd Maria Hamrefors.

Ett av de starkaste varumärkena inom svensk e-handel

  • Bokus är det tredje starkaste varumärket i den svenska e-handeln efter Adlibris och Ikea.
  • Det visar Markets rapport E-handelns hetaste butiker 2016, där styrkan i varumärkena mäts utifrån hur kända och uppskattade de är bland landets konsumenter.
  • Bokus får höga betyg av de flesta som har en relation till varumärket. Men det som imponerar mest på de flesta är sortimentet och hur enkelt det är att handla i butiken.

Källa: E-handelns hetaste butiker 2016

Akademibokhandelns mångåriga slit med att få ordning på den dåliga lönsamheten i de fysiska butikerna har lett till att utvecklingen för nätbokhandeln Bokus har hamnat i skymundan.

– Det externa intresset har varit mycket större för vårt arbete med Akademibokhandeln. Men parallellt har vi haft en mycket god utveckling för Bokus med en stark tillväxt i både försäljning och lönsamhet, säger vd Maria Hamrefors.

Hon påpekar att nätbokhandeln gick med vinst för första gången någonsin 2014, då resultatet efter avskrivningar gick från ett minus på sex miljoner kronor till ett plus på 16 miljoner kronor samtidigt som omsättningen växte från 476 till 513 miljoner kronor.

Den positiva trenden har hållit i sig sedan dess. Förra året uppgick omsättningen till 570 miljoner kronor samtidigt som resultatet efter avskrivningar landade på 36 miljoner kronor.

– Men även om vi i dag är ett av de största företagen i e-handeln och har en välfungerande verksamhet i alla delar finns det fortfarande stort utrymme för oss att utvecklas, säger Maria Hamrefors.

Hon berättar att koncernen förra hösten satte en ny organisation och startade ett förändringsarbete för att stärka Bokus varumärke och kunderbjudande ytterligare.

– Vi har bland annat tagit fram en ny varumärkesplattform som skapat större tydlighet med vad vi vill med Bokus och vilken position vi ska ha på marknaden.

– Vi har också bestämt oss för att satsa mer på att synas mer externt, bland annat genom att satsa mer på digital marknadsföring så att Bokus blir synligt för fler som surfar på nätet.

– Vi går dessutom igenom alla delar av kundresan och vässar allt från sajten till logistiken för att det ska bli så enkelt, bekvämt och roligt som möjligt att handla av Bokus.

Varför omsätter Bokus mycket mindre än Adlibris, som förra året sålde för närmare 1,8 miljarder kronor?

– Det går inte att jämföra Bokus och Adlibris rakt av eftersom vi har helt olika strategier, svarar Maria Hamrefors.

– I vår grupp har vi ju både Akademibokhandeln och Bokus som båda konkurrerar med Adlibris men med olika erbjudanden. Under varumärket Akademibokhandeln erbjuder vi butiker, omnikanal och även andra produkter än böcker. Bokus är bokspecialisten som fokuserar helt på att sälja böcker i alla format online.

– Adlibris däremot går mer åt Amazon-hållet som en generell e-handelsaktör med flera produktkategorier både under varumärket Adlibris och på andra sajter.

Kan Bokus bli större än Adlibris?
– Bokus har definitivt förutsättningar att bli större än Adlibris inom de segment där vi konkurrerar, det vill säga när det gäller försäljning av böcker till privatkonsumenter. Där är avståndet inte stort om vi ser till marknadsandelarna.

Hur stort?
– Det är uppgifter som vi inte delar med oss av. Men avståndet är inte större än att Bokus kan gå om Adlibris inom en inte alltför avlägsen framtid.

– Men att Bokus blir större än Adlibris är givetvis inte det som är viktigast för oss. Det är att båda våra verksamheter, både Bokus och Akademibokhandeln, fortsätter att utvecklas på ett bra sätt försäljnings- och lönsamhetsmässigt.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...