Per Strömberg: ”Den digitala omställningen är vår hjärtefråga”

E-handeln inom Ica växer med rasande fart. Darkstores väntar runt hörnet och på sikt handlar det även om full automatisering. ”I framtiden blir det så om volymutvecklingen håller i sig”, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg i Markets podcast.
Text: Mikael Sydner

Ica står mitt i en digitaliseringsprocess som omfattar stora delar av verksamheten som lager, försäljning, marknad och utbildning.

– Digitaliseringen ska genomsyra hela verksamheten och självklart är e-handelssidan av detta jätteviktigt. Vi har stort fokus där, säger Per Strömberg.

Hur är ni positionerade inom e-handeln just nu?
– Vi har visat att vi är bra positionerade. Vi växer mer än marknaden och ser att kunderna är nöjda.

Som en följd av den ökande nätförsäljningen kommer Ica att rulla ut darkstores i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hur tidsplanen för detta ser ut vill Per Strömberg inte uppge.

– Vi har hela tiden sagt att när det är mer lönsamt för oss och butikerna att packa centralt kommer vi att göra det. Vi har nu kommit upp i den kritiska massa som krävs.

Steg tre blir automatiserade darkstores när tiden är mogen.

Han konstaterar också att restauranger och kaféer har dubbelt så hög tillväxt jämfört med den egna branschen.

– Dagligvaruhandeln har varit för dålig på att möta det här kundbehovet. Men vi jobbar hårt med bra färdigmatslösningar i butikerna, sådant som man kan äta direkt eller som är väldigt lätta att laga.

Per Strömberg berättar också om balansen mellan jobb och fritid, om en ”ruggigt bra” tv-serie och varför han inte blev läkare.

Markets podcastvärdar är Mikael Sydner och Pontus Edman.

Du hittar även Markets podcast på Itunes.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...