ANNONS
Krönika

Är content-strategi viktigt för digital butiksskyltning?

2017-04-05

Vill du få fler tips på hur man skapar en content-strategi för digitala butiksskyltar? Anmäl dig till Shoppas frukostseminarium 26 april, Stockholm: http://www.shoppa.com/event/

 

Tycker du att klichén ”Content is king” är uttjatad? Varför upprepas den om och om igen?

Digitala butiksskyltar används mer och mer i detaljhandeln och är en stor del i en lyckad butikskommunikation. En viktig fråga vi borde ställa oss är, vad är syftet och målet med digital skyltning? 

Om målet är att förenkla kundernas köpbeslut är innehållet av yttersta vikt.

Moderna skärmar och en bra mjukvara är en nödvändig grund, om vi sedan har produktanpassade bilder och välutformade budskap förstärks skyltarnas effektivitet markant. Därför är en content-strategi en mycket viktig faktor för att öka försäljningen i butik.

Vad ska visas?
Det är enkelt att låta en reklamfilm visas om och om igen, men för att generera fler köpbeslut är det viktigt att budskapet lyfter fram produkterna i skyltarna. 
Vad vi bör ha i åtanke:
• Vem riktar sig budskapet till?
• Väcker skylten känslor?
• Räcker skyltens innehåll till ett köpbeslut?
Utifrån svaren på dessa frågor utformas innehållet för den digitala skylten.

Föreställ dig en butik med flera avdelningar
Butiken har avdelningar för kläder, heminredning, frukt och grönt, mejeri och snacks. Tänk dig en digital skylt på varje avdelning. Har alla skärmarna samma budskap? Om inte, vad förväntar du dig på respektive skärm? När du kommer fram till frukt och grönt, vilket budskap vill du se på skärmen? Vilken produkt ska mejeriavdelningens skärm visa?

Skärmar vars budskap matchar produkterna runt omkring underlättar kundernas köpbeslut. Skärmar som inte gör det upplevs många gånger förvirrande och ignoreras ofta helt och hållet.

En stor fördel med digitala skyltar
Det finns många fördelar med digitala skyltar, ett exempel är uppmärksamhetsvärdet en annan fördel är att produktionen av digital skyltning är tidseffektiv. Givetvis väger möjligheten att kunna uppdatera skärmar från både huvudkontor och butik tungt.

Så frågan lyder, är content-strategi viktigt för digital butiksskyltning?

Svaret är ja, content is still king!