Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Text: Michael Sandsjö, Pontus Edman

Weekday finns i åtta länder

Omsättning: 261,9 miljoner kronor netto (-6,1%)
Rörelseresultat: 19,2 miljoner kronor
Butiker i Sverige: 6
Antal länder: 8 (Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Belgien och Österrike.)
 Siffror enligt senaste bokslutet 2016-11.
Källa: Soliditet.

Just nu pågår Zalandos internationella pressdag, Playday 2017, i Berlin där e-handelshjätten presenterar flertalet framtidssatsningar.

En av nyheterna med tydligast svenskkoppling – ett samarbete med Weekday.

– Weekday är oerhört starka i Norden och det som är populärt i Skandinavien brukar också slå i resten av Europa, säger Sigrid Dalberg-Krajewski om samarbetet.

Att Zalando och H&M, som äger Weekday, närmar sig varandra ser hon inte som något konstigt.

– Andra retailers kan ses som konkurrenter, men i stället för att bygga murar bjuder vi in dem till vår plattform.

Är det här ett försök att komma ännu närmare H&M i stort?
– Nej, det skulle jag inte säga. Sedan tidigare har vi Cheap Monday på vår plattform, och det nya samarbetet med Weekday känns fantastiskt, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Weekday har i dag butiker i åtta länder varav sex butiker finns i Sverige.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...