Zalando hämtar returen – hemma hos kunden

Snabbväxande e-handlaren Zalando tar service till en ny nivå och testar att hämta returer gratis hemma hos kunderna. ”Kan komma i fler städer.”
Text: Kalle Östgren

De har bäst leveranser

De tio butiker i e-handeln som får högst betyg av konsumenterna. Procentsatserna står för andelen konsumenter som berömmer leveranserna.

1. Bemz.com 86%
2-3. Tretti.se 82%
2-3. Engelsons.se 82%
4. Däckonline.se 81%
5. Zalando.se 80%
6-7. Lenson.com 79%
6-7. Sportamore.se 79%
8. Bythjul.com 77%
9. Cdon.com 82%
10. Apotea 75%

Källa: E-handelns hetaste butiker 2016

Zalando testar att hämta returer hemma hos kunder på kvällstid, mellan klockan 19 och 21, måndag till fredag.

Upphämtningen görs hemma hos kunden och är kostnadsfri.

Testet genomförs för närvarande i Köln.

Returkörningarna sker i samarbete med leveransföretaget Liefery.

– Syftet är att ytterligare förbättra shoppingupplevelsen. Kunderna slipper gå till posten och lämna tillbaka returen själva, i stället kan de göra det bekvämt från hemmet och under en kväll de själva bestämmer. Målet är att göra hela shoppingresan så smidig och behaglig som möjligt, säger Zalandos nordiska kommuniaktionschef Sigrid Dalberg-Krajewski till Market.

– Zalando sätter kundnöjdheten främst med mottot "Put yourself in the customer's shoe", säger hon.

Är tjänsten på gång till fler orter?
– Zalando har som tradition att testa småskaligt och pilotprojektet i Köln är inget undantag. Vi testar och utvärderar och vi ser positivt på utfallet kan tjänsten utökas.

Kan det bli aktuellt att erbjuda returtjänsten för kunder i Sverige?
– I dagsläget testas servicen i Köln, och efter utvärderat projekt kan tjänsten komma att erbjudas i fler städer.

Samtidigt meddelar Zalando att företaget öppnar ytterligare en outlet, för produkter från föregående säsonger och med mindre skönhetsfel. Tidigare outlets finns i Berlin och Frankfurt (en Premium Outlet med något dyrare varor), den nya öppnar i ett köpcentrum i Köln.

Är tanken att sälja returer i era outlets?
– Outleten i Köln är en fristående butik och har ingen direkt koppling till returtjänsten. I första hand säljs returnerade varor vidare och det är endast just i slutet av shoppingkedjan som osålda varor går till en outlet. Gången är i stort så här: ordinariepris, rea, Zalando Lounge, outlet, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...