Foto: Kristin Lidell

Willys recept för lönsam e-handel: Egna hämtskåp

Butikerna står i fokus i Willys e-handelssatsning. Där har de skapat särskilda hämtskåp där kunden kan hämta sin beställning. ”Det är mer lönsamt”, säger e-handelschefen.
Text: Daniel Norman

– Vi har satsat mycket på dem för att vi tror att det är ett ekonomiskt bättre val, både utifrån ett kundperspektiv men också utifrån vårt perspektiv. Det är mer lönsamt att slippa kostnaderna kring transporter. Vi har jobbat för att få till något som inte finns på marknaden och som vi tror att kunder kommer att uppskatta, säger Shabnam Heidaripour, e-handelschef hos Willys, och tar sig själv som exempel.

– Jag har en son på tre år och vill helst slippa gå in i butiken och då är det väldigt smidigt att bara åka förbi och ha honom kvar i bilen under uppsikt medan jag smiter in och hämtar varorna.

Är det många som väljer det alternativet?
– Det är väldigt många faktiskt, fler än vad vi hade hoppats på.

I sällanköpshandeln handlar click and collect ofta om att locka in kunderna i butiken, att få dem att handla mer när de ändå är där. Så är det inte här. Som i butiken på Tölöleden Kungsbacka till exempel ligger hämtstationen inte alls i anslutning till butikens entré utan på sidan av butiken där kunden lätt kan köra fram bilen och parkera utanför.

– Vi har utgått från att göra det så enkelt som möjligt. Sedan om kunden går in och handlar när de ändå är här är det positivt. Då får vi ytterligare försäljning. Det är inte det primära.

Läs en längre intervju med Willys e-handelschef Shabnam Heidaripour i veckans nummer av Market. Här kan du snabbt och enkelt beställa en prenumeration.

Annons:
Annons:
Loading...