Vinnaren av Årets butikskoncept siktar på fler och mer kompakta butiker

Paradiset vann Retail Award 2017 för Årets butikskoncept. Nu spänner kedjan bågen och siktar både på fler butiker och ett helt nytt koncept.
Text: Agneta Renmark

Årets butikskoncept 2017

Vinnare: Paradiset

Juryns motivering: Paradiset utmanar den traditionella dagligvaruhandeln med sitt fokus på hållbar mat. Här ska besökaren kunna lösa alla sina ärenden på ett och samma ställe.

Finalist: Ikea Service och pick up

Juryns motivering: Ikea Service and pick up binder ihop varuhusen med e-handeln på ett nytt sätt. Här sätts den stressade storstadskundens behov och den digitala köpprocessen i fokus.

Finalist: Systembolaget

Juryns motivering: Kunskap, inspiration och tydlighet är ledord i Systembolagets uppdaterade butiker. Ny belysning, inredning och kommunikation skapar en mer välkomnande känsla.

Läs mer om Årets butikskoncept här.

 

Att utmana den traditionella dagligvaruhandeln är inget man gör på en kafferast.

Det säger Johannes Cullberg, grundare och vd för matkedjan som hittills har tre butiker på olika platser i Stockholm: Söder, City och Sickla.

– Det är tufft men nu efter två och ett halvt år känner vi att vi är på rätt väg.

Målet är att göra naturlig, hållbar och hälsosam mat tillgänglig för alla, något som avspeglas i butiksinredningen med naturliga materialval och färger. 

– En av våra största utmaningar är att få folk att förstå att Paradiset är ett fullsortimentskoncept och att vi inte är särskilt dyra – att man kan handla all sin mat hos oss, säger Johannes Cullberg. 

Paradisets koncept är mer än bara vanlig matbutik. I Sickla finns både eget ölbryggeri, ett kafferosteri, egen hälso- och skönhetssalong samt en foodcourt med fullständiga rättigheter. 

Nyligen arrangerade man matmarknad, där varje butik hade sitt eget tema, med provsmakningar och besök av många lokala leverantörer och producenter.

Hur använder ni er av utmärkelsen i er marknadsföring?
– Inte så mycket ut mot gemene man faktiskt, däremot har vi nyligen spelat in ett par kampanjfilmer där vi lyfter fram vinsten. Men framförallt är det något vi trycker på i kontakten med fastighetsägare; i det sammanhanget är vinsten i Retail Award en kvalitetsmärkning, säger Johannes Cullberg.

Han förklarar att butikerna i Stockholm varit viktiga för att sätta varumärket, men i takt med att lönsamheten och kundbasen växer blickar man nu vidare mot bland annat Malmö och Köpenhamn. 

Om allt går enligt planerna väntar dessutom ett helt nytt koncept med mindre, kompaktare butiker med en butiksyta runt 500 kvadratmeter, tänkt att lanseras i mellanstora städer runt om i Sverige.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...