Foto: Lars Welin

Vegetariskt en snabbväxare förra året

Svenskarna köper allt mer vegetarisk mat enligt nya siffror från Nielsen. ”Det växer snabbast inom dagligvaruhandeln”, säger ÅsaBritt Hermansson, vd för analysföretaget.
Text: Daniel Norman

Färsk vegetarisk mat var den produktgrupp som växte mest inom dagligvaruhandeln under 2016. Den växte med 35,8 procent visar siffror från Nielsen. Hälsobarer växte näst mest med 29,6 procent följt av djupfyst vegetarisk mat med en ökning på 28 procent.

– Våra mätningar visar att det är de vegetariska alternativen som växer snabbast både inom kategorierna färsk och fryst mat, säger ÅsaBritt Hermansson i en kommentar.
Hälsobarer, ärtor, bönor och linser är andra produktgrupper som växer snabbt.

– De produkter som tappar mest i försäljning just nu är kassler och leverpastej, säger ÅsaBritt Hermansson.

Annons:
Annons:
Loading...