Foto: Andreas Dyrberg Skog

Vart femte online-köp görs i utländska butiker

Svenskar e-handlar allt mer från utlandet. Förra året steg inköpen till 17 miljarder kronor. ”Pris och sortiment avgör”, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Text: Thomas Ohlén

Fyra största e-marknaderna

Land                  Procent
Kina                   31
Storbritannien   28
Tyskland            22
USA                   17

Procentsatserna visar från vilka länder som svenska hushåll har handlat den senaste månaden. Källa: Postnord

Postnords nya nordiska e-handelsrapport visar att svenska hushåll gör vart femte detaljhandelsinköp från ett land utanför Sverige.

Värdet uppgår till 17 miljarder kronor.

– Pris, större sortiment och specifika varumärken är de främsta drivkrafterna för att shoppa från en utländsk sajt, säger Carin Blom till Market.

Kläder och skor är de hetaste produkterna för svenskarna.

På andra och tredje plats kommer hemelektronik och media.

– Det handlar såväl om utbudet som ett önskemål om att slippa trängas i fysiska butiker.

Kina har enligt Postnords undersökning blivit största marknaden för svenskar som näthandlar utomlands.

Därefter kommer i tur och ordning Storbritannien, Tyskland och USA.

– Det har blivit en happening att e-handla längre bort. Dessutom är priserna lägre och frakten är billig, säger Carin Blom.

Annons:
Annons:
Loading...