Foto: Bigstock

Var tredje svensk har testat en delningstjänst: ”Understöds av digitaliseringen”

En av tre svenskar har någon gång använt en form av delningstjänst visar en ny undersökning. ”Delningsekonomi växer i snabb takt”, säger Tietos retailchef.
Text: Daniel Norman

En av tre svenskar uppger att de någon gång tagit del av den delningsekonomi som vuxit fram både bland privatpersoner och företag visar en undersökning som Tieto gjort tillsammans med HUI Research.

– Det tog bara några år för Spotify att vända upp och ner på marknaden för musik. Det är naivt att tro att andra branscher inte kan utvecklas på samma sätt, säger Marie-Louise Forsberg, retailchef hos Tieto.

Många vill gå från att köpa till att hyra visar undersökningen. Svenskarna vill kunna använda en produkt under begränsad till en lägre kostnad, framför allt kapitaltunga varor som inte nyttjas så ofta.

– Delningsekonomin växer i snabb takt och understöds av digitaliseringen, den tekniska innovationen och den pågående tjänstefieringen i detaljhandeln, säger Marie-Louise Forsberg.

70 procent av de som deltog i undersökningen har använt en streamingtjänst för musik eller rörlig bild, 20 procent har haft ett abonnemang på en magasinapp för tidningar och tidskrifter, 14 procent har beställt en färdig matkasse och åtta procent har använt en prenumerationstjänst för glasögon. Bara för att nämna några exempel. 

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...