Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Text: Daniel Norman

H&M:s försäljningsutveckling

Maj: +4% (+8%)
Mars-Maj: +5% (+10%)

Omräknat i svenska kronor inom parantes.  

H&M visar ändå upp en positiv försäljningsutveckling för maj i jämförelse med samma månad 2016. Den steg med fyra procent sett i lokala valutor inklusive moms.

Omräknat i svenska kronor var försäljningsökningen åtta procent.

– Försäljningen i maj påverkades under första delen av månaden av tuffa marknadsförutsättningar i flera länder. Under andra delen av månaden var försäljningen betydligt bättre, säger vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Om man summerar försäljningen för det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret, 1 mars till 31 maj, ökade försäljningen med fem procent sett i lokala valutor jämfört med i fjol. Omräknat i svenska kronor var ökningen tio procent.

Omsättningen för perioden var 51 383 miljoner kronor mot 46 847 kronor i fjol. Då ska tilläggas att antalet butiker ökat från 4 077 till 4 498 stycken. 

Kedjan påpekar att siffrorna är preliminära och kan komma att justeras i halvårsrapporten.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...