Foto: Miriam Järlesjö

USA står för tillväxten när Gudrun Sjödén ska passera 800 miljoner i omsättning

”Okej, men inte mer än så”. Så beskriver Gudrun Sjödén utvecklingen för varumärket i Sverige. I stället är det i USA som det går bäst. Nu siktar bolaget på att omsätta 800 miljoner kronor.
Text: Daniel Norman

Moderbolaget, Gudrun Sjödén Group, omsatte 711,8 miljoner kronor 2016. Det väntas stiga till 800 miljoner kronor i år, berättar Gudrun Sjödén för Market. 

– Det går jättebra och vi gör ett bra resultat. 

Rörelseresultatet landade på 47,9 miljoner kronor 2016, en ökning från 46 miljoner kronor året innan. 

– USA är vår starkast växande marknad, säger Gudrun Sjödén. 

Frankrike och England är andra marknader där bolaget ser stark tillväxt. 

– I Sverige går det okej, inte så mycket mer. 

Gudrun Sjödén Design omsatte 2016  345 miljoner kronor, en minskning med 2,4 procent från året innan.

Gudrun Sjödén har en butik i trendiga Soho i New York. USA är den marknad där varumärket växer mest.

Försäljningen växer mest på nätet som står för 60 procent av omsättningen. 

– Det är där som försäljningen ökar medan butikerna står och stampar på samma nivå, säger Gudrun Sjödén. 

Det betyder inte att varumärket kommer att sluta öppna fysiska butiker enligt henne. 

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...